MATIF Møllehvede
23. marts 2017 4:50
juli 2017 termin
1008,75$
SFR vinder frem - attraktivt for din økonomi
13. januar 2017

SFR vinder frem: Nyt svinefoder vender kurven i 11. time

Effektivt Landbrug skriver i en længere artikel om, hvordan svineproducenten Hallumgade ApS, i samarbejde med DLG konsulenter, har overkommet fodringsmæssige udfordringer i soholdet. Løsningen er overgang til foder baseret på viden fra Schothorst Feed Research (SFR-foder).

Effektivt Landbrug bringer 6. januar 2017 i en artikel: ”Nyt foder vendte kurven i 11. time” om Hallumsgade Svineproduktion. Da problemer med mavesår i løbet af sommeren, på trods af diverse tiltag, blot blev værre og produktionsresultaterne var faldende, blev der takket ja til at lade en anden svineforderleverandør se med nye øjne på mulighederne for soholdets foderoptimering. Det er her, DLG kom ind i billedet. Læs mere om DLG's sofoder.

Et møde blev stablet på benene mellem driftsleder i Hallumgade Henrik Christiansen, medejer af Hallumgade Simon Høj, produktchef fra DLG Lars Kristensen og fagkonsulent fra DLG Alice Toft Bruhn. Alle udfordringer og muligheder blev gennemgået, og sammen fandt de frem til en løsning med DLG’s SFR-foderløsninger.

”Overordnet fandt vi sammen frem til, at vi skulle prøve at optimere blandingerne efter det hollandske foderkoncept baseret på viden fra Schothorst Feed Research – SFR’, samt tilføje en overgangsblanding til sofodringen,” fortæller Simon Høj.

Resultatet er, at fravænningsgrisene i gennemsnit vejer ½ kg mere, da søerne er blevet mere rolige og kan malke meget bedre. Derudover oplever soholdet ikke længere problemer med mavesår.

SFR vinder frem
Det er ikke kun i sobesætningen på Hallumgade, at det hollandske foderkoncept SFR har været en succes.

Ifølge produktchef i DLG, Lars Kristensen, har SFR, som DLG igennem halvandet år har arbejdet med, vundet yderligere frem i Danmark i løbet af 2016, og DLG´s referenceramme er blevet stor og tegner et billede af gode resultater.
”SFR er et alternativ til den danske måde at tænke på, men det er naturligvis tilpasset danske normer. Ca. 10% af verdens foder baseres på SFR viden,” fortæller Lars Kristiansen.

”Danmark er et rigtigt kornland, men i Holland er de kendt for at bruge mange forskellige råvarer - herunder fiberrige råvarer. Derfor har de forsket meget i fibre til forskellige dyregrupper. Fibre giver mere liv i tyktarmen, og dermed også mere energi til faring og mælkeproduktion,” forklarer Alice Bruhn Toft.

Læs den fulde artikel: ”Nyt foder vendte kurven i 11. time” i Effektivt Landbrug fra 6. januar 2016.

Få den bedste svinefoder til din svinebesætning

SFR-svinefoder viser sin berettigelse

Alice Toft Bruhn, fagkonsulent i DLG uddyber SFR-samarbejdet: ”Her i Hallumgade viser SFR-foderet til søerne virkelig sin berettigelse. Vi har hele tiden fokus på, hvordan vi kan optimere og give kunden en bedre bundlinje. Sammen med kunden har vi fået vendt en negativ spiral til, at tingene bare kører derudaf. Det er virkelig fedt at være med til at lave positive forandringer og få en masse positiv respons fra kunden.”

SFR-svinefoder mere og mere udbredt

Der går i det hele taget virkelig godt med at udbrede DLG’s SFR-svinefoder.

”Det er bestemt en gave, at vi har dette samarbejde med SFR. Vi kan trække på alt deres viden og forskning, når vi sammensætter vores svinefoderblandinger, og vi kombinerer det med vores viden fra det danske marked. Svineproducenten får virkelig ’value for money’ og sparer mellem 100-250 kr. pr. årsso, og det kan hurtigt løbe op, hvis man har en besætning på 1.000 søer,” forklarer Alice Toft Bruhn og fortsætter:

”På Hallumgade oplever de, at søerne kvitterer rigtig fint for SFR-svinefoderet. De er mere rolige i svinestalden. I modsætning til før vi blev svinefoderleverandør, ser vi næsten ingen mavesår. Søerne passer flere grise, og de vejer ½ kg mere ved fravænning og trives virkelig. Jeg forventer klart, at SFR bliver en stor succes i dansk svineproduktion. Vi har rigtig mange gode eksempler på, det virker – og det virker rigtig godt.”

Schothorst Feed Research (SFR)
SFR er en uafhængig og privat hollandsk forskningsinstitution inden for husdyrernæring, som DLG har et tæt samarbejde med. SFR's mål er at udvikle og implementere foderløsninger, der giver høj produktivitet og er økonomisk profitable for svineproducenter. Fodringsforsøgene laves på højproduktive dyr og med fabriksfremstillet foder, hvilket er 100% sammenligneligt med danske forhold. Anbefalinger og tabelværdier opdateres årligt, så den nyeste viden bliver brugt. Råvarer vurderes anderledes end i det danske system, og derfor er svinefoderblandingerne ikke direkte sammenlignelige.