Ny rekord på afsætning af råvarer
20. februar 2018

Fremgang for DLG’s danske grovvareaktiviteter

DLG’s grovvareforretning tog markedsandele og fik et driftsresultat (EBITDA) på 448 mio. kr. i 2017. Den digitale omsætning steg markant og rundede 1 mia. kr. i 2017.
DLG-koncernens grovvareforretning i Danmark kom styrket ud af 2017 med det hidtil bedste driftsresultat på 448 mio. kr. – en forbedring på 40 mio. kr. i forhold til 2016. Omsætningen på 13 mia. kr. var på niveau med året før. Indtjeningsfremgangen blev hentet gennem øgede markedsandele inden for en lang række produktområder, herunder på vores energisalg til landbruget.

Ny rekord på afsætning af råvarer

”Det har været et godt år for vores fodersalg, hvilket primært er drevet af en markant afsætningsfremgang inden for kvæg- og fjerkræfoder på 6%. På økologiområdet udbyggede vi vores position som absolut markedsleder med en salgsfremgang på 28%,” siger COO i DLG-koncernen, Ole Christensen.

”De senere års store fremgang på salg af råvarer fortsatte også i 2017, hvor vi afsatte 1,5 mio. ton, hvilket er ny rekord og 5% højere end i 2016.  På trods af en meget vanskelig høst lykkedes det os at modtage og kvalitetssikre 2,1 mio. ton korn i høsten – den næsthøjeste mængde nogensinde – og for hele året modtog vi over 3 mio. tons afgrøder,” siger Ole Christensen.

Styrket planteforædling

Sejet Planteforædling, der udvikler kornsorter til Europas landbrug, har yderligere forbedret sin markedsposition og er blandt Europas førende planteforædlere inden for korn.

”Det er meget tilfredsstillende, at Sejet de senere år har forbedret sin markedsposition yderligere. Vores topsorter såsom Benchmark og Sheriff fortsætter med at erobre det europæiske marked, og Sejets pipeline af nye sorter ser yderst lovende ud,” siger Ole Christensen.

Digitalisering i klar vækst

Samtidig viste 2017 de første tydelige resultater af DLG’s store satsning på digitalisering. Omsætningen på DLG’s e-handelsplatform gik 30% frem og rundede 1 mia. kr. i omsætning. DLG understøtter denne udvikling yderligere ved opbygning af en selvstændig organisation på området.

”Vores store digitale indsats begynder at bære frugt. Vores digitale løsninger som kundeportalen, vores app og den digitale interaktion med vores kunder er blevet udviklet markant i det forgangne år, og det har kunderne kvitteret for. Vi gik 30% frem i 2017, og vi forventer en tilsvarende stigning i væksten i år,” siger Ole Christensen.

”Det har alt i alt været et rigtig godt år for DLG’s danske forretning. Det ser jeg som et udtryk for, at vi er en attraktiv og konkurrencedygtig samhandelspartner. Det glæder mig samtidig, at vi er i stand til at kvittere for den store opbakning i form af den øgede samhandel, vi har haft i år, ved at komme med en historisk stor overskudsdeklarering på 131 mio. kr. til vores ejere,” siger Ole Christensen.

DLG i korte træk - årsregnskab 2017
Se nøgletallene fra DLG's årsrapport 2017