15. maj 2018

Grundlag for høj mælkeydelse: Sigteprofil på ekspandaten sikrer ensartet kvalitet

Køer selekterer naturligt efter kraftfoderet (såsom kraftfoderpiller, sojaskrå, rapskager, roepiller osv.) i en fuldfoderration, hvilket kan have negativ indflydelse på mælkeydelsen. For at undgå dette har vi i DLG investeret betydelige mængder i at opgradere vores fabrikker, så vi kan findele kraftfoderet til grundrationen. På den måde klæber kraftfoderpartiklerne bedre til grovfoderet.
Mange vælger at få kraftfoderet leveret som ekspandat, da det sikrer, at kraftfoderet opnår en mere optimal opblanding i fuldfoderet. Det er derfor ideelt i kvægbesætninger, hvor du ønsker at minimere sortering i grundrationen uden at gå på kompromis med sikkerhed og stabilitet.

Som ved pilleblandinger, så afhænger den fysiske struktur af ekspandat også af råvaresammensætningen. Nogle råvarer har klistrende egenskaber, mens andre ikke har. Kombinationen af forskellige råvarer kan ende i forskellige strukturer på samme produktionsapparat.

Ekspandat fremstilles ved, at fodermassen udsættes for høj temperatur under tryk i en kort periode. Derved dræbes evt. uønskede mikroorganismer, og der sker en aktivering af de naturlige bindemidler i blandingens råvarer. Denne proces fremstiller en form for porøse småkager, der så under køling hakkes i stykker til den endelige ekspandatstruktur.

Råvaresammensætning og sigteprofil

Alt efter råvaresammensætningen kan man skulle justere på hastighed og friktion under hakning for at få en ensartet kvalitet. Da ekspandaten jo netop sælges på den smuldrede struktur, så er det ikke optimalt, hvis der er store klumper i varen. Derfor er ekspandatproduktionen også under stadig løbende kontrol og justering. Nu har DLG indført et målbart redskab til at sikre kvaliteten – nemlig en sigteprofil.

En sigteprofil udføres ved, at en afvejet prøve af hver ekspandatproduktion, sigtes på forskellige soldstørrelser, og derefter vejes de forskellige fraktioner. På den måde kan den procentvise andel af de forskellige partikelstørrelser bestemmes. På sigteprofilen lægges nogle minimums- og maximumskrav som skal opnås, så den ideelle partikelstørrelse for opblanding i grundrationen opnås, samtidig med at støv i ekspandaten holdes på et minimum.

En af soldene vejes.

DLG tager stikprøver af alle vores læs på vores fabrikker, og prøven skal overholde følgende krav: Mindst 95% af ekspandatpartiklerne vil være under 8 mm i diameter, og ingen partikler er større end 16 mm.

Økologisk kvægfoder og kvægfoder til non-GM mælkeproduktion

På DLG’s fabrikker, der producerer økologisk kvægfoder og kvægfoder til non-GM mælkeproduktion, er fabriksudstyret en smule anderledes end på de fabrikker, hvor der produceres konventionelt kvægfoder. For økologiske- og non-GM-blandinger leveres der i stedet for pillecross (PC6), som der ligeledes udføres en sigteprofil, som beskrevet ovenfor. Derved opnås en struktur, der minder meget om ekspandat, og som derfor også mindsker sortering på foderbordet.