SEGES bekræfter: Stærkt DLG smågrisefoder
20. september 2018

Uvildig SEGES-afprøvning bekræfter stærkt DLG smågrisefoder

DLG’s smågrisefoder Prime Zink Midi, StartGris Profil og VækstGris Profil er netop blevet testet af SEGES Svineproduktion. Afprøvningen bekræfter de mange flotte tilbagemeldinger, som DLG får fra sine kunder.

Smågrise smågrisefoderDLG har selv bestilt den uvildige afprøvning: ’Nyt smågrisefodersortiment fra DLG’ (Meddelelse 1143) hos SEGES for at få verificeret de gode produktionsresultater, som DLG oplever hos kunderne. Faglig ansvarlig for DLG’s svinefoder Troels Olesen siger:

”For 1½ år siden var vi udfordret på enkelte af vores smågrisefoder-blandinger, og vi er derfor meget tilfredse med, at SEGES-afprøvningen dokumenterer, at vores smågrisefoder leverer flotte, solide produktionsresultater. Vores smågrisefoder er af høj kvalitet, og dykker vi længere ned i resultaterne, så viser afprøvningen på mange områder historisk flotte resultater. Det er vi naturligvis tilfredse med, og det bekræfter ikke mindst de rigtig mange positive tilbagemeldinger, vi får fra vores kunder.”

Tilfredsstillende produktionsresultater
SEGES-undersøgelsen viser, at DLG’s smågrisefoder StartGris/VækstGris giver flotte produktionsresultater.

”Undersøgelsen viser, at tilvæksten er ekstrem høj og helt oppe på 565 gram om dagen. Foderudnyttelsen er fantastisk god og helt nede på 1,53 FEsv/kg. Det er samtidigt meget positivt, at DLG-foderet har signifikant færre behandlingsdage mod diarre pr foderdage. DLG’s smågrisefoder havde en produktionsværdi på indeks 101,7 mod kontrolfoderet på indeks 100, hvilket dog ikke helt er nok til, at kalde det statistisk signifikant. Men det er alt sammen stærke resultater, der på flere områder er historiske i en SEGES-undersøgelse,” siger Troels Olesen.

Smågrisefoder DLG

Stærkt smågrisefoder fra DLG

Opsummering af resultaterne af afprøvningen viser stærke resultater på DLG’s smågrisefoder Startgris og Vækstgris Profil:

• Den daglige tilvækst er ekstrem høj helt oppe på 565 g/dag. Landsgennemsnittet er på 453 g/dag i perioden fra 7-30 kg.
• Foderudnyttelsen er fantastisk høj og tallet er helt nede på 1,53 FEsv/kg. Landsgennemsnittet er på 1,87 FEsv/kg.
• Der er signifikant færre behandlingsdage mod diarre pr foderdage på DLG’s smågrisefoder sammenlignet med kontrolsmågrisefoderet
• DLG-smågrisefoderet giver produktionsværdi (PV) indeks 101,7 mod kontrolsmågrisefoderet på indeks 100.

Historisk flot smågrisefoder

De opnående resultater på DLG-smågrisefoderet er historisk flotte sammenlignet med de seneste resultater fra SEGES-afprøvninger af foder til smågrise. Fakta for DLG-småfoderet i SEGES Meddelelse 1143 sammenlignet med fem tidligere smågriseafprøvninger*:

• Tilvækst på 565 g/dag, hvilket er 32 g/dag højere end det højeste i en SEGES-afprøvning.
• Foderoptag 0,86 FE/gris/dag, hvilket er 0,04 FEsv/gris/dag bedre end det højeste optag i en SEGES-afprøvning.
• Foderudnyttelse 1,53 FEsv/kg, hvilket er 0,05 FEsv/kg bedre end det bedste i en SEGES- afprøvning måling.

*Meddelelse 939, 1003, 1030, 1121, 1137. I alt 12.410 indsatte grise.

Fakta om SEGES-undersøgelse 1143

SEGES Svineproduktion har i foråret 2018 afprøvet DLG’s nye smågrisefoder-sortiment i en produktionsbesætning. Der var to grupper i afprøvningen. DLG’s Prime Zink Midi, StartGris Profil og VækstGris Profil blev testet op mod tre kontrolfoderblandinger fra SEGES. Der indgik i forsøget 782 grise i alt i hver gruppe og der var 27 gentagelser pr gruppe. Læs hele meddelelsen svineproduktion.dk

Se video med svineproducent Hans Christian Carstensen, Nørregaard Grise ved Gram i Sydjylland, der har 700 årssøer og 24.000 smågrise:

Om DLG StartGris/VækstGris
Tilvækst i toppen af den bedste fjerdedel i DK, jf. SEGES
Mere homogene grise
Lavt foderforbrug jf. SEGES