SFR vinder frem - attraktivt for din økonomi
13. januar 2017

SFR vinder frem: Nyt svinefoder vender kurven i 11. time

Effektivt Landbrug skriver i en længere artikel om, hvordan svineproducenten Hallumgade ApS, i samarbejde med DLG konsulenter, har overkommet fodringsmæssige udfordringer i soholdet. Løsningen er overgang til foder baseret på viden fra Schothorst Feed Research (SFR-foder).

Effektivt Landbrug bringer 6. januar 2017 i en artikel: ”Nyt foder vendte kurven i 11. time” om Hallumsgade Svineproduktion. Da problemer med mavesundheden i løbet af sommeren, på trods af diverse tiltag, blot blev værre og produktionsresultaterne var faldende, blev der takket ja til at lade en anden foderleverandør se med nye øjne på mulighederne for soholdets foderoptimering. Det er her, DLG kom ind i billedet. Læs mere om DLG's sofoder.

Et møde blev stablet på benene mellem driftsleder i Hallumgade Henrik Christiansen, medejer af Hallumgade Simon Høj og produktchef fra DLG Lars Kristensen. Alle udfordringer og muligheder blev gennemgået, og sammen fandt de frem til en løsning med DLG’s SFR-foderløsninger.

”Overordnet fandt vi sammen frem til, at vi skulle prøve at optimere blandingerne efter det hollandske foderkoncept baseret på viden fra Schothorst Feed Research – SFR’, samt tilføje en overgangsblanding til sofodringen,” fortæller Simon Høj.

Resultatet er, at fravænningsgrisene i gennemsnit vejer ½ kg mere, da søerne er blevet mere rolige og kan malke meget bedre. Derudover oplever soholdet forbedret mavesundhed.

SFR vinder frem
Det er ikke kun i sobesætningen på Hallumgade, at det hollandske foderkoncept SFR har været en succes.

Ifølge produktchef i DLG, Lars Kristensen, har SFR, som DLG igennem halvandet år har arbejdet med, vundet yderligere frem i Danmark i løbet af 2016, og DLG´s referenceramme er blevet stor og tegner et billede af gode resultater.
”SFR er et alternativ til den danske måde at tænke på, men det er naturligvis tilpasset danske normer. Ca. 10% af verdens foder baseres på SFR viden,” fortæller Lars Kristiansen.

”Danmark er et rigtigt kornland, men i Holland er de kendt for at bruge mange forskellige råvarer - herunder fiberrige råvarer. Derfor har de forsket meget i fibre til forskellige dyregrupper. Fibre giver mere liv i tyktarmen, og dermed også mere energi til faring og mælkeproduktion,” forklarer Lars Kristensen.

Læs den fulde artikel: ”Nyt foder vendte kurven i 11. time” i Effektivt Landbrug fra 6. januar 2016.

Få den bedste svinefoder til din svinebesætning

Schothorst Feed Research (SFR)
SFR er en uafhængig og privat hollandsk forskningsinstitution inden for husdyrernæring, som DLG har et tæt samarbejde med. SFR's mål er at udvikle og implementere foderløsninger, der giver høj produktivitet og er økonomisk profitable for svineproducenter. Fodringsforsøgene laves på højproduktive dyr og med fabriksfremstillet foder, hvilket er 100% sammenligneligt med danske forhold. Anbefalinger og tabelværdier opdateres årligt, så den nyeste viden bliver brugt. Råvarer vurderes anderledes end i det danske system, og derfor er svinefoderblandingerne ikke direkte sammenlignelige.
SEGES: Mest gris for pengene hos DLG
Kontakt kundecenter
SEGES: DLG holder hvad de lover

SFR-konceptet er attraktivt for din økonomi