Svenska Foder leverer solidt resultat, der styrker DLG's position
20. februar 2018

DLG’s svenske selskab får det bedste resultat i tre år

Ny ledelse giver Svenska Foder et solidt resultat og har styrket DLG’s position på det svenske marked. Øget lønsomhed og konkurrencekraft skal sikre yderligere vækst i 2018.
Med en omsætning på 4,2 mia. SEK og et driftsresultat (EBITDA) på 114 mio. SEK – en forbedring på 37% i forhold til sidste år – leverede Svenska Foder det bedste resultat i tre år. Samlet set har Svenska Foder og DLG’s vitamin- og mineralvirksomhed, Fodermix, leveret et særdeles tilfredsstillende resultat i 2017. Resultat før skat blev 58 mio. SEK (23 mio. SEK. i 2016).

Den markante resultatfremgang skyldes især en vækst på 5% på foderområdet og en målrettet indsats for at reducere omkostningerne. Derudover var der betydelig indtjeningsfremgang på hele planteavlsområdet – korn, udsæd, gødning og planteværn – hvor forretningen øgede indtjeningen med brutto 47. mio. SEK i forhold til 2016.

”Med Carsten Klausen i spidsen for Svenska Foders nye ledelse er der i 2017 blevet sat en ny retning for DLG’s svenske aktiviteter. Vi forventer yderligere vækst i 2018, både hvad angår markedsandele og det økonomiske resultat, hvor effekten af forandringerne for alvor vil slå igennem,” siger COO i DLG, Ole Christensen.

”Generelt forventer vi, at Svenska Foder vækster omsætningen i 2018, ligesom vi vil forbedre os yderligere på kvalitet, innovation og kundefokus. De tre kerneområder skal cementere vores markedsposition som en stærk nr. to i hele Sverige,” siger Ole Christensen.
Ole Christensen
Direktionsrådgiver