Ny fodersæson for slagtekalve
16. maj 2019

Ny fodersæson for slagtekalve

v/Jakob Dahl Kvistgaard

Det er altid spændende når en ny fodersæson nærmer sig. Foderomkostningerne for det kommende år har jo helt afgørende betydning for produktionsøkonomien i kalveproduktionen, da det er den største enkeltstående udgift.

Heldigvis ser råvaremarkedet prismæssig fornuftig ud i øjeblikket. Det skyldes at afgrøderne globalt set står godt, og såfremt vejret arter sig, giver det basis for fornuftige udbytter.

På den baggrund er DLG klar med et komplet og helt skarpt kalvefodersortiment for 2019/20 sæsonen - uanset om det gælder småkalve-, færdigfoder- eller tilskudsfoder. Sortimentet er økonomisk optimeret ud fra de givne råvaremuligheder, ligesom det er fagligt stærkt underbygget og godt gennemprøvet.

Vi kalder vores kalvefodersortiment ”4gange4”

Det gør vi, fordi vores sortiment består af fire komplette fasefodrings-serier (Komkalv, LuxKalv, BeefKalv og Texas), der hver især består af fire blandinger (Start, Top, Midi og Maxi), altså en blanding til hver vækst-fase i kalvens liv, som vist i figur 1.

Figur 1

figur 1

Figur 2

Figur 3Figur 3

Når fasefodring praktiseres fuldstændigt, er det først og fremmest til gavn for kalven, fordi den får de næringsstoffer den har behov for i de forskellige vækstperioder. Dernæst er fasefodring til gavn for økonomien. Ved fasefodring sænker man blandingernes indhold af protein, i takt med at kalvens relative protein-behov falder. Blandinger med lavt proteinindhold (14%) til de store kalve bliver derved billigere end blandinger med højt protein-indhold (19%), til små kalve. Forklaringen er, at protein altid er dyrere end kulhydrater.

De fire serier adskiller sig ved forskellige krav til råvarer. Hver serie kan praktiseres fuldstændigt som vist i figur 2 hvor alle faseblandinger er fra KomKalv-serien, eller man kan kombinere serierne som vist i figur 3.

En kombination betyder at man kan anvende blandinger med meget høje krav til råvarer i Start og Top fasen og lidt mindre krav i Midi og Maxi fasen – dog stadig samme næringsstofkrav. Det giver endnu billigere fodring – se prisindeks i nedennænvte:

Fase

Start

19%-blanding

17%-blanding

Midi

15,5% blanding

Maxi

14% blanding

Første 3 måneder

Indtil 200 kg

200-300 kg

Indtil slagtning

Komkalv

Luxkalv

Beefkalv

Texas

Foderforbrug, FE/kalv

Tilskudsfoder

Med Komkalv T og Texas T er det mulig at praktisere fasefodring helt optimalt ernæringsmæssigt og økonomisk. Såfremt der er begrænsede mængde korn eller der anvendes majsensilage er T-Maxi en glimrende kombiløsning.

Figur 4

Vore produktkonsulenter drøfter gerne foderløsninger der – også i praksis – giver mening i din bedrift.

Find din kvægkonsulent Kontakt kundecenter