Jens og familien på Nordfyn er blandt høstens helte: ’Vi glæder os altid til at høste – og til at blive færdige’
23. august 2021

Jens og familien på Nordfyn er blandt Høstens Helte: ’Vi glæder os altid til at høste – og til at blive færdige’

Jens Henrik Andersen er 6. generationslandmand i Bogense på Nordfyn, hvor han sammen med sin bror, Morten Andersen, driver landbruget Enghavegaard ApS med 800 søer, smågrise og slagtegrise samt 700 ha korn og raps. I øjeblikket er Jens i fuld gang med at høste, og på grund af vådt og omskifteligt vejr er der stadig en del, som han skal nå at få i hus i løbet af de næste par uger.

”Vejret har drillet os lidt under høsten i år, så vi mangler stadig omkring en fjerdedel”, fortæller Jens, mens kan kigger ud over en af sine mange marker, hvor mejetærskeren er i fuld gang med at høste raps.

Han fortsætter:

”Vi glæder os hvert år til at komme i gang med at høste, og når høsten så er i gang, går vi alligevel altid og venter på at få det hele i hus og blive færdige igen. Man kan godt blive lidt utålmodig, når der er flere dage med regn, hvor man ikke kan høste, fordi kornet ikke er tørt nok.”

Skal have noget at bytte med

Lige nu kører Jens og hans medarbejdere høstudbyttet hjem og tipper det af i egen lade. Når lageret er stort nok, bliver rapsen og kornet læsset på lastbiler, hvorefter det bliver afleveret hos DLG.

”Vi indleverer alt kornet til DLG i løbet af høsten, og så køber vi færdigfoder tilbage til grisene. Jo dyrere kornet er, des dyrere bliver det foder, vi skal købe tilbage til grisene også. Så det vigtigste for os er at have så mange tons med hjem fra marken som muligt, så vi har noget at ’bytte ind med’,” forklarer Jens, der mener, at høsten bliver ok i år, selvom han godt kunne have ønsket sig et lidt større udbytte.

Høst = take-away kl. 18 i marken med hele familien

Jens og hans medarbejdere starter som regel med at høste ved 10-tidenog kører på indtil kl. 3 eller 4 om natten.

”Vi har to dygtige medarbejdere i marken, der begge kan køre mejetærsker, og derfor kan de overlappe hinanden i ’skiftehold’, så vi kan høste stort set døgnet rundt. Man kan ikke ene mand køre til langt ud på natten mere end et par dage i træk. Det er vigtigt, at man er frisk og kan bevare overblikket, når man sidder og styrer mejetærskeren - det er jo noget dyrt grej, vi kører rundt i,” smiler han.

Når klokken bliver 18, er der aftensmad i marken, og under høsten er det stort set det eneste tidspunkt på dagen, hvor hele familien er samlet – til gengæld mødes både børn, forældre og bedsteforældre.

”Det er dejligt, at vi alle sammen kan mødes og være sammen – også selvom vi har travlt med høsten. Vi har et lokalt sted, der leverer god, traditionel dansk aftensmad til os. Min kone bestiller, henter maden og kommer ud med den til os i marken sammen med børnene, og så er alle generationer samlet lige der, hvor det hele foregår,” lyder det fra Jens.

Aftensmad kl. 18 betyder dog ikke, at høsten bliver sat på middagspause, for mens familien spiser, kværner mejetærskeren ufortrødent videre i baggrunden, og så skiftes man til at spise og høste.

Håber på 7. generation

For Jens betyder det noget, at hans landbrug er ejet og drevet af familien gennem generationer. Jens er nummer 6 i rækken, og han håber at landbruget bliver i familien, når hans tid som landmand er forbi.

”Forhåbentlig vil 7. generation tage over på et tidspunkt, men indtil videre er det nok lidt for tidligt at sige noget om, da mine børn ikke er så gamle”, griner Jens, der har to døtre og en søn.
Indtil videre er sønnen, som er den yngste i søskendeflokken, dog ret interesseret i alt hvad der hedder traktorer, mejetærskere osv. Og han vil gerne hjælpe sin far så meget, han nu kan.

Jens Henrik Andersen i sin mejetærsker

Kort om Jens Henrik Andersens landbrug:

80 ha raps

100 ha rug

180 ha byg

315 ha hvede

800 grisesøer, smågrise og slagtesvin

8 ansatte:
 Fem hos grisene, to i marken og Jens’ kone på kontoret. Under høsten hjælper Jens’ far til, og derudover er der ansat en ekstra høstmedhjælper