DLG melder sig ind i Dansk Alliance for Ansvarlig Soja
25. august 2020

DLG melder sig ind i Dansk Alliance for Ansvarlig Soja

Som det første danske grovvareselskab tilslutter DLG sig Dansk Alliance for Ansvarlig Soja. Landbrugskoncernen tager dermed endnu et vigtigt skridt på vejen mod at sikre, at al soja, DLG køber, er ansvarligt og afskovningsfrit produceret.

DLG har siden 2015 arbejdet for at fremme produktionen af bæredygtig soja. I 2019 var DLG det første danske landbrugsselskab, der forpligtede sig til et mål om, at al soja, der købes i 2025, er ansvarligt og verificeret afskovningsfrit produceret.

Nu sætter DLG yderligere handling bag ordene og tilslutter sig Dansk Alliance for Ansvarlig Soja.

Som importør af soja til brug i foder er vi meget bevidste om det ansvar, der følger med. Vi har besluttet os for at blive en del af Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, fordi vi gerne vil sætte yderligere vægt bag vores sojaambition og samtidig skabe et endnu tættere samarbejde med andre aktører, som også arbejder for at gøre soja mere bæredygtigt,” siger Jesper Pagh, koncerndirektør i DLG.

Som et led i indmeldelsen i Dansk Alliance for Ansvarlig Soja skal DLG inden for seks måneder udarbejde en handlingsplan for, hvordan virksomheden vil bidrage til alliancens vision og målet om, at sojaen, der importeres til Danmark, er ansvarligt produceret og ikke bidrager til afskovning.

Europæisk samarbejde kan øge efterspørgslen på ansvarligt produceret soja

Mens Danmark aftager mindre end én procent af verdens samlede sojaproduktion, så står EU for hele 10 procent. Derfor vil DLG fortsat arbejde tæt sammen med danske og europæiske aktører – blandt andet den europæiske foderproducent forening, FEFAC – for at sikre, at der skabes fælles europæiske løsninger, som kan sætte yderligere fart på omstillingen til en mere bæredygtig sojaproduktion.

”Det er afgørende, at vi skaber positive og vedvarende forandringer i de lande, hvor sojaen produceres. Det er en omstilling, der tager tid, men det er den eneste rigtige måde at gøre det på, hvis vi virkelig vil gøre en forskel. Vi skal skabe den øgede efterspørgsel, der får producenterne til at lægge om til en mere bæredygtig produktion, og det vil være en stor sejr, hvis vi kan de gode danske budskaber igennem på EU-niveau,” siger Jesper Pagh.

Mere dansk protein

Foruden ambitionen om at gøre sojaen mere bæredygtig, arbejder DLG med en række initiativer og projekter, der skal øge mængden af dansk produceret protein til dyrefoder.

Siden 2016 har DLG belønnet landmændene for at producere korn med et højere proteinindhold, og på Sejet Planteforædling arbejder nogle af Europas dygtigste planteforædlere for at udvikle afgrøder med et højere proteinindhold.

Desuden er DLG gået sammen med to andre andelsselskaber – Danish Agro og DLF – om at etablere et proteinanlæg i Vestjylland, der skal producere græsprotein med en stærk miljø- og klimaprofil. Målet er, at græsproteinet på sigt kan erstatte en del af den soja, der i dag importeres til brug i husdyrfoder.

”Når det handler om at gøre dansk landbrug mere bæredygtigt, skal vi ikke kun spille på nogle få tangenter; vi skal bruge hele klaviaturet. Derfor har vi altid øjnene åbne for nye muligheder for at øge mængden af dansk protein, så vi kan mindske importen,” siger Jesper Pagh.

Fakta:

• Hvert år importerer Danmark 1,7 millioner tons soja, hvilket svarer til mindre end én procent af den globale sojaproduktion. Heraf aftager DLG cirka halvdelen af sojaen.
  •  Cirka 90 procent af den importerede danske soja bruges til at fodre dyrene på de danske landbrug. Der er tale om sojaskrå, som er et biprodukt fra produktionen af sojaolie.
  • Et højt proteinindhold gør sojaskrå til en væsentlig ingrediens i husdyrfoder, og samtidig er det også det høje proteinindhold, der gør soja til en vigtig ingrediens i en række fødevarer, især plantebaserede produkter.