Kontakt os
Om DLG / Presse / Nyheder
3. juni 2025

DLG Group ændrer organisationsstruktur for at eksekvere på transformationsprogram

I dag offentliggør DLG Group en ny organisationsstruktur, der skal sikre en succesfuld eksekvering af transformationsprogrammet, ReGen, og bringe koncernen tættere sammen. Målet er at udnytte koncernens fulde potentiale og skabe et stærkt fundament for fremtidig værdiskabelse og vækst. 

 

I sidste uge lancerede DLG Group et treårigt transformationsprogram, ReGen, der skal forbedre konkurrenceevnen og styrke kerneforretningen for at sikre en stærkere og mere moderne virksomhed i fremtiden. Transformationsprogrammet skal skabe betydelige effektiviseringer og sigter mod at levere 1 milliard kroner i omkostnings- og indtjeningsforbedringer over de næste tre år. 600 millioner kroner vil i samme periode blive geninvesteret i virksomheden for at muliggøre og opretholde transformationen. 

Den nye organisationsstruktur er det første vigtige skridt i transformationen. Den vil skabe skalafordele og synergieffekter, øge den funktionelle ekspertise og accelerere eksekveringskraften og performance management gennem øget transparens, tydelig ansvarsfordeling og hurtigere beslutningstagning. Derudover vil den nye organisation have et øget fokus på forretningens frontlinje for at styrke relationen til kunder og ejere. 

Den nye struktur, vi implementerer, er afgørende for at vi lykkes med transformationen, der er sat i gang. Den vil gøre DLG Group mere omkostningseffektiv og fremtidssikret samt medvirke til, at vi i hele koncernen fremadrettet agerer mere som ét team. Vi samler vores agriforretninger i én enhed for at udnytte vores størrelse, øge effektiviteten og fremme best practice på tværs af markeder. Vi øger fokus på Vilofoss for at muliggøre vækst, og vi skaber et stærkere Corporate Center, der med høj ekspertise skal skabe mere værdi til forretningen. Vi vil lede DLG Group på en mere direkte og integreret måde med fokus på stærkere eksekvering og forbedret performance management. Med andre ord vil vi drive DLG mere som én koncern," siger koncernchef Peter Giørtz-Carlsen og fortsætter: 

"Jeg er glad for at kunne offentliggøre mit nye ledelsesteam og de muligheder vores nye organisation åbner for mine kolleger på tværs af koncernen. Det åbner nye veje for at de kan udvikle sig og vokse som en del af et stærkt team i en koncern med international styrke.”

 

Nye forretningsgrupper skal drive ensretning og operationel effektivitet

DLG Group vil blive organiseret i fire Business GroupsAgriculture, Animal Nutrition, Energy og Housing - for at høste skalafordele, øge effektiviteten på tværs af grænser og styrke innovation som grundlag for vækst. 

Ved at samle de danske, tyske og svenske agriforretninger i én stærk enhed, vil DLG Group være bedre positioneret til at drive kommerciel udvikling og innovation, udnytte synergier og øge væksten. Peter Kjær Jensen, tidligere CEO for PostNord Danmark og Vice CEO for PostNord Group, tiltræder den 4. juni som EVP for Agriculture Business Group. Han kommer med betydelig erfaring i at drive transformationer, hvilket er afgørende for at bringe DLG fremad. 

For at sikre en fortsat stærk lokal forankring og samtidig øge det kommercielle fokus på markederne, vil de lokale selskaber – DLG, Svenska Foder og Team Agrar - have fuldt markedsansvar. De vil arbejde tæt sammen med den globale organisation for at udnytte skalafordele og anvende ’best practices’ på tværs af markederne. Den 4. juni tiltræder Anders Jeppesen Jensen som ny landechef for den danske agriforretning, mens Carsten Klausen og Bent Nissen vil fortsætte med at lede arbejdet i Sverige og Tyskland. Med den nye struktur træder Bent Nissen ud af koncernledelsen og vil fremover fokusere fuldt ud på at udvikle Team Agrar-forretningen i Tyskland. 

Vitamin- og mineralforretningen, Vilofoss, vil fremover blive drevet som en separat enhed, Animal Nutrition Business Group, for at skabe vækst på flere markeder, styrke innovationen inden for specialprodukter og operere mere effektivt ved at udnytte skala. Den vil blive ledet af EVP Bøje S. Kjær, som tidligere havde ansvaret for den danske agriforretning. Dennis Jørgensen, nuværende Head of Premix & Nutrition, vil fremover være Head of Commercial Operations & Strategic Marketing i Vilofoss.

 

Corporate Center skal understøtte forretningen 

For at drive funktionel ekspertise og sikre skalérbarhed vil alle supportfunktioner blive samlet i ét ’Corporate Center’, der skal understøtte forretningen og bidrage til at forbedre performance. 

Kevin Lorenzen træder ind i en ny rolle som Group COO med ansvar for IT, Digitalisering, Marketing og Procurement, som han vil varetage sideløbende med sin rolle som EVP for Energy Business Group. Sammen med sit COO-team vil Kevin Lorenzen implementere en ny global indkøbsorganisation og styrke digitaliseringen. Begge dele er afgørende for at levere på ReGen-programmet og vil muliggøre betydelig værdiskabelse. Derfor vil der blive foretaget investeringer i IT, digitalisering og indkøb med fokus på både teknologi og kompetencer. Kevin Lorenzen er fortsat CEO for Team og har det overordnede ansvar for den tyske organisation. 

Et styrket globalt Finance-, Legal- og M&A-team vil med Group CFO Christina Nielsen i spidsen agere som strategiske rådgivere for forretningen og bidrage med analyser og indsigt, der understøtter forretningens udvikling og vækst. 

 

DLG Group’s Executive Committee

- Peter Giørtz-Carlsen, Group CEO
- Christina Nielsen, Group CFO
- Kevin Lorenzen, Group COO & EVP of Energy Business Group
- Hanne Blume, Group CHRO
- Claus Stig Pedersen, EVP of Sustainability & Communication
- Ingrid Deigaard, Head of Strategy & Transformation
- Peter Kjær Jensen, EVP of Agriculture Business Group
- Bøje Schaumann Kjær, EVP Animal Nutrition Business Group
- Carsten Gemeinhardt, EVP of Housing Business Group