13. august 2019

Hans valgte Risk Management - og vil gøre det igen

Hans Raahauge er en af de mange landmænd, der bruger DLG’s Risk Management værktøj til at opnå kombinationen af frihed og sikkerhed i afgrødehandlen. Han fik ikke den store gevinst i 2017 på sit salg af foderhvede, men i 2018 gav Risk Management ham både indtjening og ro i maven.

På Vestfyn i Assens Kommune har Hans Raahauge sin bedrift. Her har han 155 hektar, hvoraf 135 af dem er omdriftsarealer. Udover at have været planteavler i mange år, har Hans Raahauge også været kunde hos DLG i over 25 år – her køber han sin gødning og handler sine afgrøder. Netop hans tillid til DLG var en af grundene til, at han valgte at investere i Risk Management.

”Det var en rigtig god idé at forsøge mig med Risk Management, så jeg kunne undgå noget af risikoen, der er ved at sælge hvede. Det er jo en form for forsikring. Jeg er bestemt tilfreds med resultatet af min investering i Risk Management,” siger Hans Raahauge om sin oplevelse med Risk Management.

Frihed og sikkerhed på samme tid
Risk Management er et godt værktøj til de landmænd, der vil undgå store risici, men som måske også gerne vil forsøge at hente en ekstra indtjening hjem.

”Jeg vil helt sikkert anbefale det til andre landmænd. Der er mange, der kunne nyde godt af den sikkerhed det giver, men samtidig også vil kunne få noget ud af selv at have friheden til at deltage i markedet. De skal selvfølgelig være klar over risikoen, der en mulighed for, at man ikke tjener hele sin investering ind igen, men kombinationen af frihed og sikkerhed på samme tid skaber virkelig værdi for mig,” fortæller Hans Raahauge.

Hans indgik en kontrakt med en tredjedel af sin foderhvede. Med en sikret minimumspris havde han en aftale, der løb indtil maj, men hvor han samtidig selv kunne vælge at sælge før. Det gav ham mulighed for at satse, men samtidig en enorm sikkerhed, da han fra starten kendte minimumsprisen.

”Samarbejdet med DLG er gået rigtig godt. Jeg havde da selvfølgelig håbet at få et overskud med hjem dengang i 2017, men jeg vidste også godt, at det kunne gå begge veje. Det er jo svært at ramme det rigtige tidspunkt at sælge på. Der havde jeg lidt mere held i 2018, hvor jeg valgte at sælge lidt før aftalens udløb. Det var mere sikkert at gøre det med Risk Management, fordi jeg havde min minimumspris – og det kunne i høj grad betale sig,” siger Hans Raahauge.

Læs mere om Risk Management, og hvordan det kan gavne din bedrift.

Find din risk management konsulentKontakt kundecenter