Høstens Helte: 'Det er vigtigt for mig altid at have hjertet med’
25. august 2023

Høstens Helte: 'Det er vigtigt for mig altid at have hjertet med’

Lotte Neerup-Frederiksen er fabrikschef på DLG’s såsædsfabrik i Faxe Ladeplads. Sammen med sit team og driftsteamet på stedet yder hun en ekstra indsats i høsten, hvor der på fabrikken er særlig fokus på korn til fremavl. Hun elsker, når høsten kører i højeste gear og engagerer sig helst i ting, hvor hun har hjertet helt med.

Lotte Neerup-Frederiksen er født og opvokset på en gård, og måske var det derfor, hun valgte at uddanne sig til landmand. Under sin uddannelse rejste hun et år til Irland, hvor hun arbejdede på en stor grisebesætning, hvilket var en fantastisk oplevelse, der dog også fik hende til at indse, at hun ikke ville passe grise resten af sit liv. Derfor videreuddannede hun sig til landbrugstekniker.

Siden 2018 har Lotte været fabrikschef i Faxe Ladeplads. Det er et job, som hun nyder – specielt i høsten, som for hende og teamet er noget helt specielt.

“Jeg er aldrig træt af at tage på arbejde. Jeg elsker hverdagen her på såsædsfabrikken, hvor der ikke er to dage, som er ens. Det, der motiverer mig allermest, er at få tingene til at køre så glat som muligt og få truffet de rigtige beslutninger, når vi kører i højeste gear under høsten - både når det handler om produktion, logistik og trivsel. Så når det hele virker og går op i en højere enhed, giver det mig vanvittig meget energi og arbejdsglæde,” fortæller Lotte.

Dobbelttryk under høsten: Korn ind - såsæd ud

I år har høsten ladet vente lidt på sig, så stemningen blandt kollegaerne i Faxe Ladeplads er afslappet, men samtidig fokuseret og afventende, fordi alle sidder klar yderst på stolen, når det lige om lidt går løs.

I høstperioden, som normalt strækker sig fra juli til midt i september, møder Lotte ind ved 6.30-tiden for ‘lige at lande’ og få ro til at arbejde, inden telefonerne begynder at ringe.

“Jeg laver sedler til opsækning, trækker alle råvarerne ind og henter prøver i landbruget, så jeg kan se, hvilke kvaliteter, jeg har liggende. Derudover holder jeg styr på kontoret og hjælper vores planlægger med at sikre, at vi får en jævn udkørsel, og at vi producerer det rigtige. Når vi har produceret én kornsort, skal vi vide, hvilken sort vi skal have gang i bagefter, og vi skal vide, hvad der mangler til udkørsel, og hvad vi skal have fokus på at få lavet til næste gang,” siger Lotte.

Det korn, som landmanden høster hos DLG’s fremavlere, skal der tages prøver af for at se, om det kan spire, for ellers kan det ikke bruges som såsæd. Kan det spire, trækker Lotte og hendes team det ind og renser det, og så skal det ret hurtigt leveres tilbage til landmanden.

“Vi har kun 12 siloer, så det vi trækker ind af fremavlskorn i dag, skal være renset, bejdset og kørt ud igen i overmorgen. Det lyder hektisk, og det er det også, men det er faktisk rigtig sjovt at være med til at sikre, at alle de bolde, der bliver kastet op i luften, lander rigtigt,” lyder det fra Lotte, som også står for at hente aftensmad til kollegaerne i driften, når de er der længe i høstperioden. Hun fortsætter:

“Det sjove ved at producere såsæd er, at vi kører i højeste gear, indtil vi har leveret hovedmængden, og så fra den ene dag til den anden, kører vi pludselig normalt igen. Det føles som et stort vakuum at lande i, når man i en periode har været vant til at arbejde i så højt et gear. Det tager lige et par uger at vænne sig til.”

470px_driften i Faxe

Samarbejde og ’teamspirit’ er altafgørende for Lotte Neerup-Frederiksen.
Her er hun sammen med driftsmedarbejder Tonny Sørensen og høstmedhjælper Denisa Ene foran den nymalede DLG-silo i Faxe Ladeplads.

Vigtigt at have hjertet med

Når Lotte engagerer sig i noget, hvad enten det er arbejdet på såsædsfabrikken, sine kollegaers arbejdsmiljø eller noget helt tredje, gør hun det af hele sit hjerte, fordi hun brænder for det.

“Det er vigtigt for mig, at jeg altid har hjertet med i det, jeg laver – ellers kan jeg ikke holde fokus, og så vil jeg hellere lade være,” forklarer hun.

Noget der også står Lottes hjerte nært, er hendes medarbejderes trivsel, og at der er plads til forskellighed. Derfor er det afgørende for Lotte at finde de helt rigtige medarbejdere, som passer godt ind i resten af teamet.

“Det er meget vigtigt for mig, hvem der er med på mit hold, for der skal være den rigtige kemi mellem kollegaerne, og jeg bruger ofte min mavefornemmelse i den sammenhæng,” siger Lotte, der sætter sammenholdet blandt sine medarbejdere højt. Hun slutter:

“Vi mødes ofte på tværs af fabrikken og kontoret for at drikke en kop kaffe sammen. Det er vigtigt for fællesskabet, og selvom vi er meget forskellige, er vi gode til at give plads til hinanden, synes jeg. Hvis man kender hinanden godt, er det også meget lettere at rumme og hjælpe hinanden, f.eks. når man er presset eller bare har en dårlig dag.”

Når Lotte holder fri, bor hun ikke længere væk, end at hun stadig har udsigt til den store, nymalede DLG-silo, som pryder hendes arbejdsplads. Hun bor nemlig i Kalvehave, tæt på Mønsbroen i aftægtsboligen til en tidligere slægtsejendom, og det har hun gjort de seneste 20 år.

Fakta om DLG’s lokation i Faxe Ladeplads

• 10.000 tons korn tages ind i højsiloen i driften
  • 12-13.000 tons raps ligger på planlageret og udskibes hen over vinteren fra havnen i Faxe Ladeplads
  • 15.000 tons såsæd bliver produceret om året