Driftsleder: Det kan betale sig at arbejde forebyggende med mælkefeber
23. juni 2021

Driftsleder: Det kan betale sig at arbejde forebyggende med mælkefeber

Der er flere måder at behandle subklinisk og klinisk mælkefeber på, når det først har indfundet sig, men den allerbedste metode er, hvis man helt kan undgå det fra starten. Netop forebyggelse er nøglen for Egon Jakobsen fra Svenstrup i Nordjylland. Han er driftsleder ved Damborg I/S, hvor han har ansvaret for alt der foregår ude i stalden blandt 550 køer.

Frank DamborgLavt calciumindhold i blodet efter kælvning (mælkefeber) er en udfordring for de fleste kvægbedrifter – og det har konsekvenser for både bundlinjen og køernes helbred. Mælkefeber øger også risikoen for adskillige følgesygdomme blandt andet tilbageholdt efterbyrd, ketose og løbedrejning.

”Der er mange udgifter i forbindelse med mælkefeber, hvis man kun fokuserer på at løse problemerne, når de opstår. Så kan man bruge lang tid på at slukke ildebrande. For os kan det virkelig betale sig at arbejde forebyggende. Både for køernes velbefindende og for vores arbejdsgang,” siger Egon.

Egon blev ansat som driftsleder i stalden tilbage i 2013. Her arbejder han for brødene Damborg, der ejer bedriften. Kort efter han hørte om Easy-X Plus, testede de foderblandingen – med stor succes.

”Der blev bygget ny stald i efteråret 2019, og siden da har vi brugt Easy X Plus. Og vi har nærmest ikke haft mælkefeber siden. Det har også haft en stor effekt på mælkeydelsen. Det er kun gået en vej, og det er opad. Vi har lige rundet 12 tons EKM pr. ko, med to daglige malkninger,” fortæller Egon meget tilfreds.

Rutiner er vigtige

Det er dejligt, når problemløserne virker, men det er endnu bedre, når de bliver en fast del af arbejdsgangen – sådan har Egon det i hvert fald.

”Vi har meget fokus på rutinerne og vores faste system, det fungerer allerbedst med planlægning. Når man tænker på de problemer, vi tidligere har haft, så er der virkelig sket meget efter, at vi begyndte at bruge Easy X Plus,” fortæller han.

Og processen ligger meget fast.

”Vi har kun én foderblanding, de skal have i goldperioden og vi har et goldhold. Omkring to til tre uger inden kælvning kommer de over i vores ’wellness’ og så får de Easy X Plus op til kælvning – to kg pr. ko pr. dag, så de kan gøre sig klar til at malke igen. Fra kælvning, går der kun fjorten dage, og så er de på fuld skrue igen. Det viser også tydeligt, at de har det godt.”

Udover Easy-X Plus er de også glade for Laktoval Liquid, som hjælper med at få væskebalancen på rette køl igen.

”Koen vil altid gerne drikke efter kælvning, der har de et stort behov for væske. Så der sørger vi for, at de får 20 liter vand med Laktoval Liquid. De mister meget væske ved kælvning, og der hjælper Laktoval Liquid til at få dem i balance igen. Men man skal sørge for, at det er umiddelbart efter kælvning,” afslutter Egon.

Er du blevet nysgerrig på Easy-X Plus? Læs mere om goldkofoderet her.
Du kan også møde Søren Weinkouff og hans 500 køer - og læse om hans erfaringer med Easy-X Plus. Klik her.