DLG ansætter direktør for bæredygtig forretningsudvikling
6. januar 2022

DLG ansætter direktør for bæredygtig forretningsudvikling

Den 1. februar tiltræder 51-årige Jakob Lave som direktør for bæredygtig forretningsudvikling i DLG. Han kommer fra en stilling som direktør for Future Farming i Landbrug & Fødevarer og udviklingschef i landbrugets videnscenter, SEGES.

I sin nye rolle i DLG skal Jakob Lave være med til at styrke DLG’s konkurrencemæssige position og bidrage med strategiske initiativer, der fremmer bæredygtig og innovativ forretningsudvikling, værdiskabelse og vækst på tværs af forretningsområder og lande. Der er tale om en nyoprettet stilling, som skal understøtte DLG´s arbejde for en bæredygtig omstilling.

Jesper Pagh, COO og medlem af direktionen i DLG, ser frem til samarbejdet med Jakob Lave:

”Bæredygtighed har et stort strategisk fokus i DLG, hvor vi vil levere morgendagens løsninger til vores kunder. Det er en stor opgave at løfte, og derfor er jeg glad for, at vi får en kapacitet som Jakob med på holdet til at drive forretningsudvikling i et bæredygtigt perspektiv. Jakob har en spændende profil og et visionært mindset samt en god forståelse for vores ejere og kunder i landbruget. Det giver ham gode forudsætninger for at bidrage til at udvikle DLG’s bæredygtige løsninger i tæt samspil med kolleger fra alle dele af forretningen,” siger Jesper Pagh.

Jakob Lave har siden 2011 været udviklingschef i SEGES, og i 2017 blev han desuden udnævnt til direktør for Future Farming i Landbrug & Fødevarer. Han er desuden næstformand for Erhvervsakademi Aarhus, Formand for Aftagerpanelet for Jordbrugsvidenskab på Aarhus Universitet samt medlem af advisory boards i Tænketanken Frej og CBS.

I sit nye job får Jakob Lave en forretningsorienteret rolle, hvor han skal understøtte DLG’s vækst gennem bæredygtig og innovativ udvikling på tværs af koncernens selskaber.

Jeg er stolt over, at jeg får mulighed for at være med til at løfte så spændende en opgave i DLG, der har tydeliggjort, at deres strategiske retning i arbejdet med bæredygtighed indebærer et skarpt kommercielt fokus med konkrete løsninger i centrum.  Fagligt står jeg over for en spændende udfordring, idet DLG rummer store potentialer indenfor bæredygtighed, som jeg glæder mig meget til at være med til at forløse,” siger Jakob Lave.

Privat danner Jakob Lave par med Anja Rode. Han er far til fire voksne børn i alderen 18 til 27 år og bor med flere af dem i en familieejendom i Aarhus.