Eksterne medlemmer og flere kvinder valgt til bestyrelsen
31. august 2020

Eksterne medlemmer og flere kvinder valgt til bestyrelsen

Øget diversitet i køn, baggrund og kompetencer præger DLG’s nyvalgte bestyrelse. Det står klart efter andelsselskabets repræsentantskab mandag valgte den nye bestyrelse, hvor tre eksterne medlemmer har fået en plads ved bestyrelsesbordet, og antallet af kvinder er blevet tredoblet.

Mandag blev der sat navn på de 13 kvinder og mænd, der skal udgøre DLG’s bestyrelse de næste to år, og der er fem nye ansigter blandt dem. For første gang blev der valgt eksterne medlemmer til landbrugskoncernens bestyrelse, som blandt andet bidrager med ekspertise inden for regnskab, internationalisering og virksomhedsledelse på topniveau.

De eksterne bestyrelsesmedlemmer, der får stemmeret i bestyrelsen på lige fod med alle øvrige medlemmer, er:

• Susanne Mørch Koch, administrerende direktør i Tivoli
  • Marianne Rørslev Bock, CFO i Scandinavian Tobacco Group
  • Jesper Lund, CEO i Lars Larsen Group

Niels Dengsø Jensen, bestyrelsesformand i DLG, siger:

”Det er et valg, der på flere måder markerer nye tider i DLG. Vi har for første gang fået eksterne bestyrelsesmedlemmer med på holdet, og jeg er stolt af, at vi har formået at tiltrække så stærke og kompetente profiler, som kommer med stor ekspertise. Udover at have øget den kompetencemæssige diversitet har vi også fået flere kvinder med i bestyrelsen, hvilket vi har arbejdet målrettet for.”

”Vi har fået sat et særdeles stærkt hold med den nye bestyrelse. Vi er dermed godt rustet til den fortsatte udvikling af DLG’s forretning, hvor vi skal skabe værdi for vores ejere og verden omkring os gennem blandt andet et øget fokus på bæredygtighed, strategiske investeringer og udnyttelse af koncernsynergier.”

Bestyrelsen har nu syv dage til at konstituere sig.

Flere kvinder i repræsentantskabet

Det er ikke kun i DLG’s bestyrelse, at andelen af kvinder er øget. Også i DLG’s repræsentantskab er antallet af ejervalgte kvinder tredoblet fra fire til 12. I landbruget er det mindre end hver 10 landmand, der er kvinde, mens kvinderne i DLG’s repræsentantskab udgør ca. 15 procent af de ejervalgte repræsentantskabsmedlemmer.

Forud for valget til repræsentantskabet havde DLG lavet en målrettet indsats for at få flere kvinder til at stille op til valget. I den forbindelse blev der blandt andet indrykket annoncer i landbrugspressen og afholdt informationsmøder.

DLG’s bestyrelse 2020/2022

• Niels Dengsø Jensen
  • Carl Christian Lei
  • Jens Myhren