DLG tegner ny kreditfacilitet, der er koblet til bæredygtighedsmål
2. november 2021

DLG tegner ny kreditfacilitet, der er koblet til bæredygtighedsmål

Med bæredygtighedsplanen Zero har DLG-koncernen sat konkrete mål for, hvordan den i fremtiden vil nedbringe sit eget klimaaftryk og samtidig understøtte sine ejere og kunder på deres rejse mod en bæredygtig fremtid. I forlængelse af det har koncernen optaget en ny kreditfacilitet på 550 mio. euro, der er tæt forbundet til tre centrale bæredygtighedsmål.

Aftalen er indgået med danske, tyske og internationale banker og skal være med til at fremme det strategiske arbejde med bæredygtighed. Koblingen til bæredygtighed betyder, at renten på kreditfaciliteten kan justeres op og ned alt efter, hvordan DLG-koncernen leverer på de tre bæredygtighedsmål.

Det første mål er en 30% reduktion i CO2-udledningen fra koncernens egen produktion og logistik samt indirekte udledninger forårsaget af indkøbt energi (scope 1 og 2) i 2025 sammenlignet med 2019. Målet er i overensstemmelse med et klimascenario på 1,5 ° C og vil blive valideret af Science Based Targets Initiative.

Det andet mål er, at al soja, der importeres i koncernen, senest i 2025 er ansvarligt og verificeret afskovningsfrit produceret.

Det tredje mål er en reduktion i antallet af arbejdsrelaterede ulykker.

”I DLG er vi meget fokuserede på, hvordan vi kan bidrage til den bæredygtige omstilling, og vi har sat en række konkrete mål, som vi kontinuerligt arbejder for at nå. Derfor var det naturligt for os at lave denne aftale med bankerne, hvor vi kobler nogle af vores konkrete bæredygtighedsmål direkte til en kreditfacilitet. Det understreger, at vi mener det alvorligt, når vi taler om bæredygtighed, og det er et vigtigt incitament i vores daglige bestræbelser på at nå vores mål,” siger Christina Nielsen, Group CFO i DLG-koncernen.

Den nye kreditfacilitet er afstemt efter det nuværende behov og erstatter en eksisterende kreditfacilitet på 625 mio. euro. DLG-koncernen har over de seneste år med succes arbejdet målrettet for at forbedre sine finansielle nøgletal. Det afspejlede sig i en særdeles stor interesse fra bankernes side, da den nye kreditfacilitet skulle etableres.