Nyt DLG slagtesvinefoder leverer varen
18. august 2019

Nyt DLG slagtesvinefoder leverer varen

Claus Nørgaard, Øster Hurup i Nordjylland, har været selvstændig svineproducent i over 30 år. Han producerer 30.000 slagtesvin om året og har været DLG kunde i alle år. Han havde tidligere udfordringer med mavesundheden hos sine slagtesvin og valgte derfor, som en af de første kunder, at afprøve DLG’s nye slagtesvinefoder i expandat kaldet XP2. Det har han på ingen måde fortrudt.

Claus Nørgaard producerer 30.000 slagtesvin om året på tre ejendomme. På to af ejendommene får de 25.000 slagtesvin hjemmeblandet foder med Vilofoss vitaminer og mineraler, mens de 5.000 slagtesvin på den tredje ejendom får færdigfoder fra DLG. Siden februar 2019 har han afprøvet DLG’s nye færdigfoder i expandat kaldet XP2 til sine slagtesvin.

”Tidligere havde jeg udfordringer med en for stor dødelighed og blege grise, som ikke voksede, typisk pga. udfordringer med mavesundhed hos de grise, der fik færdigfoder i pilleform. Det ville jeg gerne gøre noget ved. Det er gammel viden, at expandat har en positiv effekt på mavesundheden og generelle udfordringer. Før syntes jeg, at expandat var lidt for dyrt at bruge, men nu er det faldet i pris til et niveau, hvor det for mig giver mening at bruge. Og det har jeg på ingen måde fortrudt.”

Læs artiklen om Claus Nørgaard i LandbrugsAvisen her.

”Det har hjulpet lige fra starten, da vi skiftede til expandat. Vi startede med et helt nyt hold på expandat, hvor vi slet ikke har taget dyr fra, så det blev mærkbart bedre lige med det samme. Samtidig vil jeg lige nævne, at jeg altid har haft fokus på at give dem hø, så de har noget at lege med og rode rundt i.”

Først med XP2
Claus Nørgaard slog som en af de første DLG-kunder til, da det nye slagtesvinefoder i expandat kaldet XP2 blev introduceret. Han siger:

”Jeg kan sagtens anbefale DLG’s XP2 færdigfoder til slagtesvin. Det er især relevant i svinebesætninger, der gerne vil gøre noget for at fremme mavesundheden hos deres grise og lign. Jeg får leveret mine grise fra min smågriseproducent, hvor de får melfoder. Det betyder, at grisene på ca. 30 kg ved indsættelse, både skifter miljø og foderstruktur. XP2 ligger strukturmæssigt tættere på melfoder end pillefoder, så det er også en fordel.”

”Det går fint med det nye expandat-færdigfoder, som har hjulpet mærkbart. Mine slagtesvin har en tilvækst på over 1.000 gram dagligt og et fint foderforbrug på 2,61 FE pr. kg tilvækst. Tilvæksten er på samme niveau som tidligere, men det nye foder gør, at slagtesvinene vokser mere ens, og jeg i sidste ende kan tømme stalden på samme tidspunkt, hvilket er en klar fordel.”

”Der er dog mere justering i foderautomaterne med expandat, da det er mere ’levende’. Men det er klart nemmere at justere foderautomater, end at passe syge grise. Expandatfoderet har hjulpet meget mærkbart på de udfordringer, og dødeligheden er mere end halveret og mave-tarm-udfordringerne er meget bedre, så det er vi selvfølgelig meget tilfredse med.”

DLG App gør hverdagen nemmere
”Vi bestiller alt på DLG Appen – eller rettere sagt min driftsleder bestiller alt på appen. Vi var nogle af de allerførste, der begyndte at bruge den og har altså været med lige fra starten. Det er virkelig skønt med appen, og noget der gør vores hverdag meget nemmere. Det er simpelthen bare nemt at bruge den, og det gør, at alt bliver leveret på det helt rigtige sted – ligesom det er aftalt. Samtidigt er det en fornøjelse, at DLG på den måde er åben 24/7, så det er lige meget, om vi bestiller kl. 22 eller kl. 6, så det fungerer fremragende.”
Claus Nørgaard
Nørgaard, Øster Hurup i Nordjylland
30.000 slagtesvin, heraf 25.000 får hjemmeblandet foder og 5.000 færdigfoder
520 hektar planteavl med foderkorn: rug, byg, hvede. Har desuden vinterraps og hestebønner