2. november 2016

DLG styrker kerneforretningen som 100% ejer af Sejet Planteforædling

DLG overtager Carlsbergs ejerandel på 25% i Sejet Planteforædling, der er blandt Europas førende. Planteforædling er et vigtigt strategisk område for DLG’s kerneforretning både i Danmark og internationalt.
Efter en stribe frasalg styrker DLG-koncernen nu sin kerneforretning med overtagelsen af Carlsbergs 25% ejerandel i Sejet Planteforædling. DLG øger dermed sin ejerandel fra 75% til 100% – et udtryk for, at planteforædling betragtes som et vigtigt strategisk område for DLG-koncernens kerneforretning.

”Vi fortsætter med at styrke kerneforretningen i DLG. Planteforædling og markedsledende sorter af høj kvalitet er en afgørende konkurrenceparameter for os. Vores overtagelse af Carlsbergs ejerandel giver os mulighed for at udvikle Sejet Planteforædling og forretningsområdet yderligere. Vi er førende på europæisk plan, og den position skal vi nu udbygge,” siger Bent Nissen, vicekoncerndirektør for Planteavl i DLG.

Han understreger, at Sejet i de senere år har øget sin position markant og klart er blandt Europas førende på området. Det gælder især markederne i Danmark, Tyskland, Storbritannien, Sverige og Frankrig.

”Vi er meget tilfredse med den udvikling, som Sejet Planteforædling har gennemgået de senere år med stigende markedsandele i både Danmark og udlandet. Som eneejere vil vi sætte endnu mere fart over den udvikling, så vi kan udbygge vores førerposition,” siger Bent Nissen.

Hvedesorten Benchmark hitter

Blandt de positive tendenser i Sejets udvikling har været øgede markedsandele på andre arter end byg. Mens Sejets bygsorter længe har været førende, har også flere hvedesorter vundet betydelige markedsandele i ind- og udland.

Især hvedesorten Benchmark er meget populær og vil igen i høsten 2017 blive den mest dyrkede hvedesort i Danmark, hvor den har været den højst ydende hvedesort to år i træk. Benchmark vinder samtidig store markedsandele på det tyske marked og vinder indpas på andre markeder i Europa.

Sejet er derudover meget aktiv i målrettede forskningsprojekter, herunder et projekt om sorternes rodvækst til forbedring af vand- og næringsstofudnyttelse. Sejet investerer løbende i udstyr og nye faciliteter.

Sejet Planteforædling: Præcision og nøje udvælgelse
Præcision og nøje udvælgelse
Sejet Planteforædling: Sorterne testes
Sorterne testes