Vi er klar til at producere og levere konventionelt non-GM kvægfoder
13. september 2016

DLG dedikerer særlig produktionslinje til non-GM kvægfoder

DLG kan allerede nu levere konventionelt ikke-genmodificeret (non-GM) kvægfoder, der lever op til Arlas nye krav til produktion af mælk baseret på non-GM. Vi hjælper med at konvertere allerede indgåede kontrakter til non-GM.
DLG er allerede i denne uge klar med at producere og levere konventionelt non-GM kvægfoder. Det sker efter udmeldingen om, at Arla Foods betaler 1 eurocent ekstra pr. kg mælk baseret på non-GM foder.

Vores non-GM kvægfoderblandinger strækker sig over et dækkende sortiment af blandinger fra opdræt til den højtydende ko. Så der er kvægfoderblandinger til grundrationen med mellem 22-38% protein, kvægfoderblandinger til robotter og automater med hhv. 18-20% protein, kvægfoder starterblandinger, samt kvægfoderblandinger til opdræt og opfedning.

Gennemgå din plan for kvægfoder

Din kvægfoderplan bør gennemgås. Især hvis der pt. anvendes sojaskrå i grundrationen. Denne foderplansoptimering skal ske både ud fra økonomiske og næringsværdimæssige perspektiver. Vores foreløbige beregninger viser, at det for flere kan være attraktivt produktionsøkonomisk at anvende kvægfoderblandinger, hvori der fx indgår kornbærme, solsikke og rapsprodukter.

Stor viden om non-GM foder

Vi har opnået en betydelig know-how og ekspertise gennem de sidste 15 år indenfor indkøb og produktion af non-GM kvægfoder, bl.a. til det danske og svenske marked. Derudover har vi meget stor erfaring fra vores økologiske kvægfoderproduktion, hvor vi konstant laver omfattende overvågning af hele produktionskæden fra leverandør til levering i stalden, så kontaminering af GMO-holdigt støv undgås i hele vores værdikæde.

Som landmandsejet selskab skal DLG levere det vores ejere efterspørger. Derfor ser DLG det som en faglig spændende udfordring at medvirke til at producere og levere non-GM kvægfoder. Dermed tilbyder DLG hele paletten af foderløsninger til kvæg:

• Konventionelt kvægfoder
  • Konventionelt non-GM kvægfoder
  • Økologisk kvægfoder

Vi vil samtidig også assistere de mælkeproducenter, der ønsker at lægge produktionen om, med en konvertering. Vi står klar til at hjælpe de kunder, der allerede har kontrakt, men som ønsker at ændre til en produktion baseret på konventionelt non-GM foder.

Produktionen af non-GM kvægfoder foregår på vores foderfabrik i Spjald og tilbydes som 3,5 mm piller.
Tilmeld nyhedsbreve og sms
Find din kvægkonsulent Kontakt kundecenter