10. marts 2017

DLG sænker partikeludledning markant med nyt brændstof

DLG erstatter nu traditionel diesel med det renere Shell GTL-brændstof sammen med energiselskabet DCC Energi. Fra DLG’s sjællandske produktionsanlæg i Bårse vil lastbiler og maskiner nu køre på brændstoffet, der sænker partikeludledningen med op til 38% til gavn for luftkvalitet og arbejdsmiljø.
Som en af de første danske virksomheder indfører grovvaregiganten DLG det renere GTL-brændstof i sin daglige drift. GTL er en syntetisk diesel lavet på naturgas i stedet for råolie og kan reducere partikeludledningen fra dieselmotorer med op til 38%. Dermed kan landbrugskoncernen nu sænke partikeludledningen fra sine lastbiler og maskiner markant.

Skiftet til Shell GTL er resultatet af et samarbejde med energiselskabet DCC Energi, som sælger det nye brændstof i Danmark. Som første skridt mod at sænke partikeludledningen indfører DLG brændstoffet på sit store produktionsanlæg i Bårse på Sydsjælland.

”Da vi hørte om de nye muligheder for at begrænse vores partikeludledning, besluttede vi at planlægge en omstilling. Vi begynder med at begrænse partikeludledningen fra vores lastbiler og produktion på Sjælland ved her at erstatte traditionel diesel med Shell GTL,” siger Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør, Produktion & Logistik i DLG.

”Det gavner både luftkvaliteten og arbejdsmiljøet for vores medarbejdere, da vi mindsker partikeludledningen markant med Shell GTL. Når det er muligt, vil vi derfor også udbrede det renere brændstof til vores mere end 100 lastbiler og 12 produktionsanlæg i hele Danmark,” tilføjer han.

Erstatter diesel

Shell GTL er et brændstof lavet på naturgas. Det har en højere biologisk nedbrydelighed end traditionel diesel, brænder renere og indeholder stort set ingen aromatiske stoffer og svovl. Det kan uden videre tilpasning benyttes i dieselmotorer, men det brænder betydeligt renere og kan reducere partikeludledningen fra f.eks. lastbiler, maskiner og busser med op til 38%.

”Vi lancerede Shell GTL på erhvervsmarkedet i Danmark i slutningen af 2016. Til en start med fokus på virksomheder og offentlige aktører på Sjælland. Samarbejdet med DLG understreger, hvor stor interesse der er i markedet for et renere alternativ til traditionel diesel. Det glæder vi os selvsagt over, og vi ser store muligheder for et renere brændstof i erhvervsmarkedet”, siger Christian Heise, adm. direktør i DCC Energi.

DLG har 10 lastbiler, som konstant kører til og fra Bårse-anlægget og forsyner godt 1.500 landbrug på Sjælland med foder. Lastbilerne brugte sidste år 430.000 liter diesel og kører med 165.000 tons foder, hvilket svarer til næsten 4.500 læs på et år. Hertil kommer dieselmaskiner, som bliver brugt i produktionen.

Om GTL-diesel

Shell GTL er et nyt og renere brændstof, som nu sælges i Danmark. Det er en syntetisk diesel, der er lavet på naturgas i stedet for råolie. Derfor brænder GTL betydeligt renere og har en højere biologisk nedbrydelighed end almindelig diesel. GTL står for Gas-To-Liquids.

GTL kan anvendes præcis som almindelig diesel. Det kræver ingen justering af motoren eller anden investering i køretøjet at bruge det.
Brugen af GTL reducerer partikeludledningen med op til 38% sammenlignet med almindelig diesel. Derudover reducerer det udledningen af andre skadelige stoffer som NOx og CO.

Energiselskabet DCC Energi sælger i dag Shells GTL til erhvervsmarkedet i Danmark.

Mere information om GTL på DCC's hjemmeside.

Følg DLG på Facebook