Varde Kommune skal huse udvinding af grønt protein.
26. juni 2020

Aftale godkendt - Der skal produceres grønt protein i Varde kommune

Varde Kommune bliver centrum for tre store danske andelsselskabers produktion af klimaeffektivt græsprotein til dyrefoder. Det står klart efter Nybro Tørreri på en ekstraordinær generalforsamling i går godkendte, at selskabet BioRefine Denmark overtager Nybro Tørreri.

Vardes borgmester, Erik Buhl Nielsen, glæder sig over aftalen, der fastholder arbejdspladser i området og samtidig bidrager til den bæredygtige udvikling af landbruget.

”Det er en god nyhed for Varde kommune og for landbruget, at Nybro Tørreri fremover skal danne rammen om produktionen af grønt protein med en bæredygtig profil. Det harmonerer med vores ønske om at bidrage til den bæredygtige udvikling, og det går godt i tråd med den grønne tankegang, der er rygraden i vores vision ’Vi i naturen’,” siger Erik Buhl Nielsen.

Det er andelsselskaberne DLG, Danish Agro og DLF, der står bag BioRefine Denmark. Selskabet vil med overtagelsen af Nybro Tørreri, der ligger i Kærup nord for Varde, etablere et proteinanlæg, hvor der skal produceres koncentreret protein af kløvergræs og lucerne til økologisk foder.

Målet er, at græsproteinet på sigt skal erstatte en del af det protein, der i dag importeres til dyrefoder. På sigt er det desuden ambitionen at forædle en fjerdedel af proteinet, så det kan bruges til human ernæring.

Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør i DLG, er adm. direktør i BioRefine Denmark. Han siger:

”Vi glade for, at vi nu kan overtage Nybro Tørreri og få gavn af den store viden, tørreriet besidder, når vi skal udvikle en af fremtidens proteinkilder. For at få succes med projektet skal vi sikre, at råvarekvaliteten er god, for vi skal bruges friskt og grønt græs med højt proteinindhold for at kunne producere proteiner af den bedste kvalitet. Derfor er vi glade for, at vi nu skal arbejde sammen med landmænd, der har stor erfaring indenfor netop dette felt.”

Aftalen er gældende med tilbagevirkende kraft fra den 1. maj 2020. Yderligere detaljer om aftalen oplyses ikke.

Fakta

• DLG, Danish Agro og DLF står bag selskabet BioRefine Denmark A/S, som etablerer et proteinanlæg, der skal producere koncentreret protein af kløvergræs og lucerne til økologisk foder og på sigt også hvidt protein til fødevarer.

• DLG ejer 50% af BioRefine Denmark A/S, mens Danish Agro og DLF hver tegner sig for 25% af aktierne.

• BioRefine A/S overtager Nybro Tørreri, hvor der etableres et proteinanlæg, som skal producere koncentreret protein af kløvergræs og lucerne til økologisk foder.

• Vagn Hundebøll, vicekoncerndirektør i DLG, er også direktør i BioRefine Denmark A/S.

• Nybro Tørreri er et andelsselskab, som blev stiftet i 1971. Det ligger i Kærup nord for Varde.

• Ejerkredsen består af cirka 60 avlere, som er bosiddende i en radius op til 45 km fra tørreriet.