Kontakt os
DLG Energi lancerer farvet GTL-brændstof til landbruget
Om DLG / Presse / Nyheder
30. oktober 2020

DLG Energi lancerer farvet GTL-brændstof til landbruget

DLG Energi er nu parat med det renere GTL-brændstof i en farvet variant til landbruget. Dermed kan danske landmænd nu skifte diesel ud med et brændstof, der udleder markant færre skadelige partikler og dermed forbedrer arbejdsmiljøet omkring maskinparken.

Efter en udbygning af forsyningskæden breder DLG Energi det renere GTL-brændstof ud til landbruget i hele Danmark. Salget starter officielt den 30. oktober 2020. Dermed kan landmænd nu udskifte diesel med en ny, farvet variant af det naturgasbaserede brændstof, som kan sænke partikeludledningen med helt op til 38 pct.  

 ”Bæredygtighed er højt på dagsordenen i DLG, og vi arbejder målrettet på at tilbyde vores kunder de mest attraktive løsninger, der er på markedet. Derfor er vi glade for, at vi nu kan levere GTL-brændstof over hele landet, så alle danske landmænd kan få glæde af dets gode egenskaber,” siger Jesper Pagh, koncerndirektør i DLG.  

 ”Der er en række fordele ved at skifte fra almindelig landbrugsdiesel til GTL-brændstof. Da produktet er lavet på naturgas, brænder det renere end diesel. Det nedbringer den lokale luftforurening til gavn for alle, der arbejder med og omkring dieselmaskinerne ude på markerne eller i stalde. Dermed får landbruget nu en helt ny mulighed for at sætte ind i forhold til lokalmiljøet,” siger Claus Geisler Madsen, kommerciel direktør i DCC Energi, der i det daglige forsyner landbruget med brændstoffer og smøremidler gennem salgskanalen DLG Energi.  

DLG selv blandt de første  

Som en af de første virksomheder herhjemme udskiftede DLG selv i 2017 traditionel diesel med GTL-brændstof. Først på sit store produktionsanlæg i Bårse på Sydsjælland og siden til lastbiler i resten af landet.  

Også andre store virksomheder og kommuner landet over har erstattet traditionel diesel med GTL-brændstof. Herunder Nordjyske Jernbaner, Smukfest, bybusserne i Aalborg, Orø-færgen, mere end 30 lystbådehavne samt bl.a. Middelfart og Københavns Kommune. 

GTL står for Gas to Liquids og er et flydende, diesellignende brændstof, der er lavet på naturgas. GTL-brændstof kan anvendes på alle dieselmotorer præcis som diesel. Selv i nyere motorer kan brændstoffet sænke udledningen af partikler fra udstødningen. Alt efter motor- og filtersystem udleder GTL-brændstof op til 38 pct. færre skadelige partikler under forbrænding. 

”Vi ser gode muligheder for, at Shell GTL vinder indpas som et renere alternativ til diesel i landbruget. Ikke mindst fordi den renere forbrænding gavner alle de, der i mange timer arbejder med og omkring dieselmaskinerne. Netop muligheden for at skære en betydelig del af partikeludledningen væk er et stærkt argument for mange af de virksomheder, der i dag benytter brændstoffet,” siger Claus Geisler Madsen.  

”Samtidig gør den lave sod- og partikeldannelse i Shell GTL, at dieselmotorer er mindre udsat for tilsodning. Erfaringer fra byggeri- og transportbranchen viser, at brugen af GTL i motorer med partikelfiltre, som jo er udbredte i landbruget, minimerer behovet for regenerering, fordi sodophobningen er begrænset,” tilføjer han. 

Yderligere information 

Claus Geisler Madsen, Kommerciel direktør DCC Energi, 5154 1703 

Om DLG Energi  

DLG Energi er en del af energikoncernen DCC Energi, som ejes 40 % af DLG. DLG Energi er fuldt fokuseret på leverancer af en lang række energiprodukter til landbruget. DCC Energi forsyner sideløbende hermed både almindelige husstande, virksomheder og kommuner med energiprodukter, herunder Shell brændstof og Gulf smøreolie.
Klik her for at læse mere.