DLG vil forsyne landbruget med grøn gødning fra kæmpeprojekt i Esbjerg
22. februar 2021

DLG vil forsyne landbruget med grøn gødning fra kæmpeprojekt i Esbjerg

Landbrugskoncernen DLG bliver en af hovedaktørerne i Europas største Power-to-X-anlæg, som skal bygges i Esbjerg. Planen er at omdanne vindmøllestrøm til grøn ammoniak, som kan indgå i produktionen af grøn gødning til landbruget.

DLG vil i fremtiden medvirke til at ejere og kunder kan få muligheden for at benytte klimaeffektiv kunstgødning, som er produceret ved hjælp af vindmøllestrøm fra Nordsøen. Det står klart i dag, hvor DLG sammen med andre aktører har underskrevet en hensigtserklæring på, at man vil understøtte afsætningen af grøn ammoniak.

Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG, ser et stort potentiale i projektet:

”I dag tager vi endnu et skridt i retningen mod et klimaneutralt erhverv i 2050. I DLG arbejder vi for at skabe konkrete løsninger til vores ejere og kunder, som gavner både forretningen og bæredygtigheden, og med dette projekt kan vi i fremtiden forsyne landbruget med en grønnere gødning til gavn for hele fødevaresektoren.”

Matcher ambitioner for bæredygtighed

Anlægget i Esbjerg, som efter planen skal stå færdigt i 2026, skal hjælpe landbruget med at gøre fremtidens kunstgødning grønnere. I dag importerer erhvervet kunstgødning, som primært er produceret på energi fra naturgas og kul, og derfor hilser DLG også den nye bæredygtige teknologi velkommen.

”Tidligere i denne måned præsenterede vi i DLG-koncernen vores bæredygtighedsplan ZERO, som er bygget op om, at vi skal udvikle og tilbyde bæredygtige værktøjer til landbruget. Power-to-X projektet i Esbjerg passer rigtig godt ind i den kontekst, hvor vi med grøn vindenergi fra Nordsøen kan skabe et bæredygtigt produkt, som samtidig fastholder det høje produktionsniveau på markerne,” siger Kristian Hundebøll.

Markante medspillere

Bag projektet står den grønne fondsforvalter Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), som ud over at samarbejde med partnere i landbruget og søfarten er gået sammen med en række investorer, Esbjerg Kommune og DIN Forsyning for at realisere projektet. Udover gødning til landbruget, vil den ammoniakken også kunne bruges som grønt brændstof til skibsfart, og desuden skal overskudsvarmen fra produktionen bruges til at opvarme husstande.

”Det er en markant milepæl for den grønne omstilling i Danmark. Power-to-X-anlægget i Esbjerg bliver et mærkbart løft for udbygningen af Power-to-X i Danmark, som vil tage fart i den kommende tid. Sammen med vores samarbejdspartnere i landbrugs- og skibsindustrien påbegynder vi nu en lang og afgørende rejse i at gøre landbruget og transportsektoren langt mere klimavenlige. Det er fuldt ud nødvendigt for de store klimaambitioner i Danmark og i EU,” siger Christian Skakkebæk, Senior Partner i CIP.

Udover DLG er Arla, Danish Crown, Mærsk og DFDS blandt aktørerne i projektet.

FAKTA OM PROJEKTET

• Anlægget skal placeres i Esbjerg og vil blive Europas største produktion af grøn ammoniak og blandt de fem største i verden.
  • Vindmøllestrøm fra Nordsøen omdannes til grøn ammoniak, som så produceres til grøn gødning til landbruget og grønt brændstof til skibsfart.
  •  Overskudsvarmen fra anlægget skal gå til DinForsyning og vil blive brugt til at opvarme op mod en tredjedel af husstandene i Esbjerg. Altså et godt eksempel på sektorkobling
  • Samlet set forventes det at kunne reducere CO2-udledning med op til 1,5 millioner ton – eller hvad der svarer til at fjerne730.000 biler fra vejene.
  • Anlægget vil stå færdigt i 2026, hvor produktionen sættes i gang
  • På verdensplan udgør ammoniak produktion 1,4% af CO2 udledning
  • Anlægget har et potentiale til at producere 600 KT ammoniak, eller hvad der svarer til mere end 2 gange den danske import af N (som er produceret på naturgas og dermed er forurenende)
  • Arla, Danish Crown, DLG, Mærsk og DFDS har alle underskrevet en hensigtserklæring om at arbejde for at aftage slutproduktet.
  • Bag projektet står Copenhagen Infrastructure Partners. CIP har planlagt flere investeringer i PtX og andre teknologier. Dette anlæg er den første investering indenfor CIPs nye Energy Transition Fund.
  • CIP ser dette som et storskala PTX-projekt som skal laves inden der laves markant større anlæg på fx energiøerne.