Plansiloerne bliver bredere og nu følger folien trop
10. april 2022

Plansiloerne bliver bredere og nu følger folien trop

Folier der passer til det enkelte landbrugs plansiloer bliver ´new normal´ i fremtiden. Ny teknologi muliggør at folierne bliver bredere, og det er godt for både miljøet og grovfoderets kvalitet.

Over de seneste år, er der sket en rivende udvikling i konstrueringen af plansiloer, som i takt med kvægbrugenes størrelse bliver bredere og bredere. Hidtil har størrelsen på folier ikke kunnet følge med, hvilket har resulteret i et stort folieforbrug og mange risikable overlap. Ifølge Skandinavisk Landbrugsplast har man nu fundet opskriften på at gøre folierne bredere til gavn for landmandens grovfoder.

”Tidligere har vi solgt folier, der maksimalt har været 22 meter. De bredere plansiloer har skubbet på udviklingen, og nu er vi med ny teknologi i stand til at sælge folier, der er op mod 40 meter brede, siger Lars Telling fra Skandinavisk Landbrugsplast, og fortsætter:

”Med en bredere folie, sparer vi landmanden for et unødvendigt stort folieforbrug og samtidig beskytter vi grovfoderet bedre med ét tæt lag frem for de risici som overlap i folien medfører,” siger Lars Telling.

Strukturændringer i landbruget kræver produktudvikling

I rådgivningsvirksomheden Velas har man igennem en årrække set behovet for at produkter følger med landbrugenes størrelse. Derfor hilser de også de bredere folier velkommen.

”I takt med at landbrugene i Danmark bliver større, men færre er det vigtigt, at løsningerne følger med. For 10 år siden tegnede vi plansiloer, der var 12 meter brede, men i dag skal de i mange tilfælde være det dobbelte. Derfor er det vigtigt at bredden på folierne følger med for at beskytte grovfoderet bedst muligt,” siger Anders Ugelvig, bygningsrådgiver hos Velas.

Billigere at bygge i bredden

Der er meget der tyder på, at tendensen med at bygge plansiloerne bredere vil fortsætte i fremtiden. Specielt fordi, at det er langt billigere for landmændene at bygge i bredden frem for dybden.

”Det er langt billigere for landmanden at bygge plansiloerne bredere end længere, og derfor forventer jeg også at de brede folier er kommet for at blive. Besætningerne er i dag så store, at tommelfingerreglen om at man skal én meter ind i stakken i ugen, for at holde grovfoderet friskt, ikke bliver noget problem at overholde selvom plansiloerne bliver bredere,” siger Anders Ugelvig.

Den udvikling bakker Lars Telling fra Skandinavisk Landbrugsplast op. Ifølge ham er det ikke teknologien, der vil sætte grænsen for, hvor bred folien kan blive.

”Den nye teknologi muliggør at vi kan svejse folierne sammen på en effektiv og robust måde, og derfor vil vi i fremtiden også kunne fremstille og sælge folier, som er passer til den enkelte landmands behov. Faktisk er den største udfordring, at vi skal producere nogle ruller som medarbejderne og landmanden kan håndtere på en sikker og forsvarlig måde,” siger Lars Telling.

De nye og bredere folier vil allerede i sortimentet hos DLG fra denne sæson.