"Supergodt skifte til nyt DLG-smågrisefoder"
6. august 2018

Tilvækst over 500 g: "Supergodt skifte til nyt DLG-smågrisefoder"

Svineproducent Klaus Refslund Hansen fra Højer i Sydjylland skiftede til DLG’s smågrisefoder PrimeFeed Crüsli (0-7 kg) og StartGris/VækstGris (7-30 kg) i midten af oktober 2017. Han har haft en tilvækst på et godt stykke over 500 g pr. dag. lige siden.

Svineproducent Klaus Refslund Hansen på gården Petersminde skiftede til DLG’s nye smågrisefoder i efteråret 2017. Det har han bestemt ikke fortrudt:

”Det går bare rigtig fint med det nye smågrisefoder – faktisk over stok og sten. Vi er meget tilfredse og har en tilvækst på et godt stykke over 500 gram om dagen. Det går simpelthen så meget bedre, hvilket naturligvis giver langt gladere medarbejdere. Det hele er bare meget nemmere og langt færre problemer. Vores grise er meget mere ensartede, og vi skal ikke bruge tid på at flytte grise rundt,” siger svineproducent Klaus Refslund Hansen, der har været selvstændig siden 1997. Han fortsætter:

”Samtidig ligger dødeligheden helt nede på 1,8-2,0% i klimastalden og vores foderforbrug er på samme niveau som før. Vi forventer os faktisk en endnu højere tilvækst fremover, hvor vi får endnu mere ud af vores nystaldseffekter. Før havde vi tom stald i tre dage, men nu går det så meget hurtigere med tilvæksten, at vi er oppe på hele 10 dage, så ’nystaldseffekterne’ viser virkelig sit værd. Det hele er selvfølgelig med til at minimere vores udfordringer. Så det har virkelig bare været supergodt at skifte til PrimeFeed og StartGris/VækstGris.”

Æder løs af Crüsli
Smågrisene i farestalden får desuden DLG PrimeFeed Safe (4½-7 kg) i 3½ mm piller, så grisene er klar til at komme i klimastalden, hvor de får DLG PrimeFeed Crüsli (7-9½ kg).

”Det fungerer fremragende med PrimeFeed-foderet til de helt små grise, som æder løs af foderet. Før købte vi hos en af DLG’s konkurrenter, og da åd de ifølge min fodermester kun halvdelen af foderet i forhold til DLG’s smågrisefoder. Så det er virkelig noget, der giver dem en supergod start, hvor de æder løs, hvilket gør, at de vænner sig til smagen og strukturen af foderet til senere.”

Læs også: Svineproducent opnår kæmpe løft med smågrisefoder på 500g tilvækst

Opsummering smågrisefoder
Klaus Refslund Hansen vil helt klart anbefale DLG’s nye smågrisefoder:

”Ja, det vil jeg helt klart, og jeg gør det også allerede til kolleger i branchen. Helt konkret hørte jeg fra en af mine genboer den anden dag, som jeg tidligere har anbefalet StartGris/VækstGris. Han er også supertilfreds med smågrisefoderet. Han sagde direkte: ´Selvom smågrisefoderet er lidt dyrere, så fungerer det bare, og bundlinjen er meget bedre’. Så det er vel en meget god opsummering af DLG’s nye smågrisefoder.”

Eksportør imponeret
Verner Bøjtang er eksportør og har set flere grise end de fleste. Han etablerede i 2005 sin virksomhed Griseformidling Vest ApS, der arbejder med eksport af smågrise og slagtesvin til primært Tyskland. Han siger:

”Jeg købte grise ved Klaus Refslund Hansen i fredags, som jeg gør fra tid til anden. Jeg må sige, at jeg sjældent har set så flotte og ensartede grise. Det er jo en fornøjelse, og køberne på eksportmarkederne er også meget tilfredse. Så havde Klaus flere grise til salg til udlandet, så ville jeg helt sikkert købe endnu flere for det er virkelig nogle gode grise,” siger Verner Bøjtang.

Om DLG StartGris/VækstGris

• Tilvækst i toppen af den bedste fjerdedel i DK, jf. SEGES
  • Mere homogene grise
  • Lavt foderforbrug jf. SEGES
  • Lav dødelighed jf. SEGES

Petersminde i Højer i Sydjylland

Startede som svineproducent i 1997 med 500 søer og er nu oppe på 1.200 søer og 40.000 smågrise om året. De 8.000 beholder han selv, 15.000 sælger han videre til sin bror, der kun har slagtesvin og som bor 6km væk og resten til det frie marked. Klaus driver desuden et markfælleskab i et I/S-selskab på 900 hektar sammen med sin far og bror. Her har de majs, som sælges til biogas og kvægbønder i området. Desuden producerer de korn, raps og frøgræs.

Tilmeld nyhedsbreve og sms