Per fik en seniorpension, men det kan ikke holde ham væk fra høsten
24. august 2023

Per fik en seniorpension, men det kan ikke holde ham væk fra høsten

Per Hansen nød pensionen, trædrejning og hækklipning hjemme i Odder. Som landmand gennem 30 år, har han et specielt forhold til høsten og da DLG i Boulstrup søgte en høstmedhjælper fik Per det som en cirkushest, der kunne dufte savsmulden fra manegen.

Per Hansen på 67 år er uddannet landmand. Det er hans far, farfar og hans brødre også. Man kan sige, at Per er flasket op med livet på landet. Men for tre år siden sluttede det. Her valgte han og konen at rykke teltpælene op på Fyn og i stedet flytte til Odder i Østjylland.

”Til sidst var det ikke så sjovt, som det var engang. Jeg var slidt ned efter at have drevet 250 hektar jord og 250 malkekøer i rigtig mange år. Men jeg vil ikke bytte det for noget. Vi havde rigtig mange gode år, mange succesoplevelser, og så var det også sjovt, siger Per Hansen og fortsætter:

”Jeg bar alle kasketter på en gang. Jeg var jo både direktør, økonomichef, HR-chef, weekendarbejder, rengøringsmand, strategikonsulent og alt mulig andet. Hvad mere kan man ønske sig?” siger han.

Efter at Per i 2020 fik tilkendt en seniorpension, har han hygget sig med forskellige projekter i det nye hjem. Som Per beskriver, var der altid en nabo, man kunne hjælpe med at lave lidt havearbejde, eller også var der nogle renoveringsprojekter i familien, som han kunne kaste sig over. Men på den lange bane blev det måske en anelse for trivielt.

En dag i foråret faldt Per over en jobannonce, hvor man søgte en høstmedhjælper til afdelingen i Boulstrup, der ligger sydøst for Odder, og efter et par samtaler var jobbet hans.

”Jeg tror, at jeg trængte til at komme lidt hjemmefra. Det sagde min kone også. Jeg havde bare én betingelse til jobbet, og det var, at jeg skulle have fri lørdag d. 12. august, for der skulle jeg til jubilæum på min gamle skole,” siger Per og kigger over på Thomas Albæk Lindegaard, der er ansvarlig for afdelingen Boulstrup.

”Ja, jeg prøvede at få ham til at blive til middag, men det lykkedes ikke,” siger Thomas med et stort smil på læberne.

Et indblik fra den anden side

Per Hansen har siden juni trukket i DLG-tøjet, og det har givet ham et unikt indblik i, hvordan andelsselskabet fungerer. Oplevelsen er meget anderledes ift. hvad han troede, da han var aktiv landmand. Hele setuppet omkring høsten er imponerende, mener han.

”Jeg var ikke klar over, hvilket apparat der kører, når høsten begynder. Det er meget stort og spændende at være en del af. Jeg kan godt se, at det virkelig kræver en masse investeringer og nogle dygtige medarbejdere, for det er massive mængder korn og afgrøder, der skal håndteres,” siger Per.

Selvom han var andelshaver i DLG, har han aldrig tænkt på det som et ejerskab.

”Jeg tror mere, jeg har set det som en god og tillidsfuld partner, som jeg har handlet ved. DLG skal drive en forretning, og det skal landmanden også, og derfor er det jo en butik, man går ind i, og så kommer man enten ud med noget, eller også gør man ikke. Jeg har haft et rigtig godt og tillidsfuldt forhold til DLG gennem mange år,” siger Per.

Konen regner ikke med at Per kommer hjem foreløbig

Pladsen i Boulstrup ligger ensomt i et flot landskab med masser af plads og åbne vidder. Thomas og Pers dage er lange i høstperioden, så da Per fyldte 67 i begyndelsen af august, blev det ikke fejret hjemme i familiens skød, men i stedet i gummigeden på modtagerpladsen. Selvom dagene er lange og nætterne korte, har Thomas og Per det godt sammen. Hovedopskriften er ifølge Per, at der er en god portion tillid til hinanden.

”Det er jo Thomas, der har ansvaret her på pladsen, og selvom vi ikke har arbejdet sammen så længe, så stoler han på, at jeg løser en opgave, når han giver mig en. Det er nok en fordel, at jeg er vant til at arbejde i landbruget, for jeg ved, hvordan maskinerne fungerer, og jeg kan godt kende forskel på byg og hvede,” siger Per.

Faktisk går samarbejdet mellem Thomas og Per så godt, at begge håber på, at det kan fortsætte – også efter høsten er kommet i hus.

”Det må vi se på, når vi er på den anden side af høsten, men jeg nyder at være her og gøre en forskel. Min kone siger også, at hun ikke regner med, at jeg kommer hjem og gå foreløbig,” slutter Per.