Nyt strategisk opkøb i Tyskland
10. august 2017

DLG styrker sin position i Tyskland med nyt strategisk opkøb

• DLG køber et større produktions- og kornanlæg i Drentwede ved Bremen gennem sit tyske datterselskab, HaGe
• Med opkøbet styrker koncernen sin markedsposition i det vestlige Tyskland
DLG-koncernen investerer nu i et produktions- og kornanlæg i Drentwede med en kapacitet på 100.000 tons. Anlægget skal indgå i et tæt samarbejde med HaGe’s øvrige logistikfaciliteter omkring havnene i Hamburg og Rostock samt den store kornterminal ved Dresden.

Opkøbet er en naturlig del af DLG’s vækststrategi, ’Leading the Way 2021’, der definerer Tyskland som et centralt marked, og der er tale om en kraftig styrkelse af DLG-koncernens position på det tyske marked, siger Ole Christensen, COO i DLG-koncernen.

Strategisk investering for korn- og foderforretningen

”Med overtagelsen af anlægget i Drentwede fortsætter vi med at udbygge vores geografiske tilstedeværelse i Tyskland. HaGe har i forvejen en fremtrædende markedsposition i den nordlige og østlige del af Tyskland, og med det nye opkøb styrker vi nu vores markedsadgang og konkurrencekraft i det vestlige Tyskland,” siger Ole Christensen.

”Vores nye anlæg i Drentwede bliver et strategisk vigtigt omdrejningspunkt for vores ambitioner om at udvikle vores korn- og foderforretning. Anlægget passer ind i HaGe’s øvrige, gode logistikfaciliteter, og med adgang til jernbanenettet styrker vi vores import og eksport af korn og råvarer til produktionen. Dermed kan vi dække vores kunders behov i store dele af Tyskland,” siger Ole Christensen.

Satsning på økologisk foder

Med i købet indgår også en foderfabrik med en kapacitet på 100.000 ton beregnet til produktion af økologisk husdyrfoder.

”Økologisk landbrugsproduktion er i markant fremgang i Tyskland, og markedspotentialet for økologiske foderblandinger er stort. Det er et forretningsområde, vi vil udvikle yderligere i de kommende år både i Tyskland og i DLG-koncernen samlet set,” siger Ole Christensen.

Købet af Drentwede er betinget af godkendelse hos de tyske konkurrencemyndigheder.

Om HaGe
HaGe er et af Tysklands tre førende grovvareselskaber, og med en kornomsætning på over 4 mio. ton er HaGe Tysklands største korneksportør.  HaGe omsætter for 16,5 mia. kr. årligt og beskæftiger 1.600 medarbejdere med en fremtrædende markedsposition i den nordlige og østlige del af Tyskland. Selskabet dækker hele det tyske marked inden for salg af gødning, planteværn og såsæd, bl.a. igennem datterselskaberne BSL og Roth. HaGe har været et datterselskab i DLG siden 2008.

Ole Christensen
Direktionsrådgiver