Kontakt os
Energi og byggemarkeder vækster fortsat for DLG-koncernen
Om DLG / Presse / Nyheder
6. februar 2019

Energi og byggemarkeder vækster fortsat for DLG-koncernen

DLG-koncernens forretningsområde Energi & Service leverer et meget tilfredsstillende resultat i Tyskland og Danmark. Virksomheden Team AG i Tyskland leverer det bedste resultat nogensinde. DCC Energi/DLG Energi i Danmark leverer en flot fremgang.

2018 var et meget tilfredsstillende år for DLG-koncernens forretningsområde Energi & Service på hovedmarkederne i Tyskland og Danmark. Forretningsområdet omsatte for 14,7 mia. kr. i 2018 (13,6 mia. kr. i 2017), og EBITDA var på 586 mio. kr. i 2018 (470 mio. kr. i 2017). CFO i DLG Lars Sørensen siger:

”Teams energi- og byggemarkedsforretning leverede det bedste resultat nogensinde. Omsætningen blev på over 14 mia. kr. og et driftsresultat (EBITDA) på 495 mio. kr. (364 mio. kr. i 2017). Centraliseringen af drift og logistik samt øget afsætningen af smøreolie til tysk landbrug og stigende salg på vores tankstationer bidrager til den store fremgang.” 

Team er DLG-koncernens bedst indtjenende selskab og har 29 salgskontorer, 199 tankstationer og 73 byggemarkeder. Teams landbrugskunder står for mellem 15-20% af Teams energisalg, og salget til de tyske landmænd sker i tæt samspil med DLG’s tyske grovvareforretning HaGe.

Fremgang i Danmark
Også DLG’s danske energiforretning, partnerskabet mellem DCC Energi og DLG Energi, havde et tilfredsstillende år. DLG er Danmarks største leverandør af dieselolie til landbruget. Lars Sørensen siger:  

”Den effektive udnyttelse af synergierne og samspillet mellem DCC's distributionsnetværk og DLG's grovvareaktiviteter er med til at give de flotte resultater. Årets høst gav faldende volumen i landbruget i 2018, men det er lykkedes at kompensere via vækst på de øvrige forretningsområder. Vi forventer fortsat fremgang på det danske marked, og vi vil fortsætte med at udbygge vores markedsposition på energi til landbruget i 2019.” 

Positivt resultat i Land & Fritid
DLG’s butikskæde Land & Fritid omsatte i 2018 for 270 mio. kr. (256 mio. kr. i 2017).

”Land & Fritid er i en god udvikling og har stigende succes med at sælge egne brands, herunder Equsana hestefoder og petfood-serien SUND. Koncernens tre hestefoderbrands svenske Hippo, tyske Champ og det internationale Equsana er nu én samlet enhed, som styrker vores indtjening. Vi forventer at øge vores markedsandel på hestefoder i Europa betydeligt de kommende år,” siger Lars Sørensen.

 
Lars Sørensen
CFO