9. oktober 2019

Bovbjerg Økologi: øget kødprocent med DLG's slagtesvinefoder

Tidligere på året skiftede Danmarks første økologiske opformeringsbesætning ved Henrik Bovbjerg til DLG’s økologiske svinefoder – og det har givet rigtig gode resultater.

Bovbjerg Økologi ved Give er en stor bedrift med økologiske Topigs Norsvin Søer og en del slagtesvin. Her har Henrik Bovbjerg 185 hektar agerjord og 600 søer. Der bliver produceret 4.000 slagtesvin og 13.500 smågrise hvert år, samt 2.500 polte.

”Vi skiftede til DLG’s svinefoder i foråret og overgangen har været rigtig fin. Slagtesvinefoderet har fungeret super godt. Det virker til, at kødprocenten er steget, og så er det endda billigere, end det foder jeg havde før. Vi er også godt tilfredse med poltefoderet fra DLG,” fortæller Henrik Bovbjerg om sin oplevelse.

Læs historien hos LandbrugsAvisen her.

Den positive tilvækst hos Bovbjerg Økologi er afdækket i deres effektivitetsrapport. Her kan det tydeligt ses, at kødprocenten er steget. Fra april måned til slut-august er kødprocenten steget fra 59,6 til 60,6 procent og kan på den måde måle sig med de konventionelle tal. Kødprocenten er for os afgørende for en høj godkendelsesprocent. Halvdelen af grisene er 2 kryds TN70 galtgrise, hvilket gør at disse resultater er rigtig flotte.

God foderudnyttelse
”DLG’s økologiske slagtesvinefoder har en god foderudnyttelse, hvilket giver stor økonomisk merværdi for os,” uddyber Henrik Bovbjerg. Vi ligger år til dato med en foderudnyttelse på 2,56 FE/Kg tilvækst på indkøbt foder, og 1059 gram daglig tilvækst, hvilket er rigtig godt i en økologisk produktion. Dertil bruger vi en smule grovfoder, som ikke er regnet med.

Eftersom Bovbjerg Økologi har gode erfaringer med det økologiske slagtesvinefoder er Henrik Bovbjerg heller ikke bange for at anbefale andre at prøve det.

”Det handler meget om at prøve sig frem, for at finde ud af, hvad der virker på ens egen bedrift. Derfor synes jeg også, det er en god idé at forsøge sig med forskellige foderblandinger for at teste, hvad der virker. Jeg er meget tilfreds med, hvordan DLG foderløsningen virker her hos mig,” forklarer Henrik Bovbjerg.

Genetikken spiller også en rolle
Selvom det økologiske svinefoder er en succes på Henrik Bovbjergs bedrift, så spiller genetikken også en stor rolle. Bovbjerg Økologi er nemlig Danmarks første økologiske opformeringsbesætning.

”Vi har Topigs Norsvin avlsdyr, som er relativt nye i Danmark. Det gør det muligt for andre økologer at indkøbe økologiske polte fremfor konventionelle. Økologerne kæmper med mindre gode priser lige nu og med Topigs Norsvin har vi en lavere produktionspris. Vi har også valgt dem, fordi de er mere rolige dyr og langt nemmere at passe, især på friland.”

Så kombinationen af DLG’s foderløsninger og genetikken har altså givet gode resultater på Bovbjerg Økologi

”Det går godt med vores grise takket være genetikken og det gode foder, men vores medarbejdere skal også have ros. Der er syv mand ud over mig selv til at passe grisene, og de spiller en kæmpe rolle,” afslutter Henrik Bovbjerg.