Tidligere Graduate i DLG sælger sit første store læs: 27.500 tons foderbyg lastes i Fredericia Havn
1. juni 2021

Han startede tilbage i sommeren 2015 som 20-årig elev i DLG’s datterselskab i HaGe. I foråret 2021 står Pascal Dubbeldam ved siden af et skib fyldt med foderbyg, som han alene har æren af at have solgt.

”Det er da en kæmpe milepæl i min karriere,” lyder det fra den unge Junior Trader i DLG.  Pascal Dubbeldam pendler fra Tyskland, hvor han bor, til DLG’s hovedsæde i Fredericia. De ekstra timer i bilen bruger han til at orientere sig i markedet ved at snakke med kolleger fra hele koncernen samt mæglere og købere. For det er vigtigt at have fingeren på pulsen, når man er Junior Trader og skal handle på verdensmarkedet.

Pascal Dubbeldam på Fredericia HavnSelve handlen med de mange tusind tons er foregået over telefonen og selvfølgelig med en detaljerig kontrakt – så både sælger og køber er enige om og tilfredse med blandt andet pris, afskibningsperiode og kvalitet. Det skal gå rigtigt for sig, og derfor er relationer til køber og mæglere en af Pascals vigtigste opgaver. Ligesom han også samarbejder tæt med logistik-afdelingen i DLG.

”Det er enormt vigtigt at snakke med alle mennesker inden for kornområdet. Jeg prioriterer at få ringet rundt til mine kontakter ofte – både så de ikke glemmer os, men også for bedre at kunne hjælpe dem med det, de søger,” forklarer Pascal.

Skibet, som Pascal har solgt indholdet af, hedder Puck og bliver over fem dage i april lastet med 27.500 tons foderbyg fra danske landmænd og sejler derefter afsted mod Algeriet. Det tårner sig op over Pascal, da han er forbi Fredericia Havn for at sende lasten godt på vej. Den store last er et håndgribeligt bevis på, hvordan Pascal også er vokset med opgaven de seneste år.

”Da jeg startede som elev i HaGe tilbage i 2015 var jeg et helt andet menneske. Jeg sad pludselig i det her selskab og vidste ikke ret meget, det var svært ikke at tvivle på mine evner. Men efter mit forløb i DLG-koncernen har jeg virkelig fået opbygget mine kompetencer og derved også min selvtillid,” fortæller han.

Startede som elev i Tyskland

Som Graduate i DLG og elev i HaGe har Pascal prøvet en masse forskellige ting i branchen. Han har været forbi afdelinger med fokus på henholdsvis gødning, såsæd, logistik og selvfølgelig handel med afgrøder. Alt gjorde stort indtryk på den unge tysker, men han opdagede hurtigt, at han hørte til i kornafdelingen – hvor han virkelig kunne vokse.

”Fra uge til uge kunne jeg mærke, at jeg voksede lidt mere med opgaven og langsomt fik mere og mere ansvar. Der bliver også vist meget tillid til en, når man er ny. Hvis man viser interesse og udtrykker en iver for at lære – så får man også lov til at prøve det meste,” siger Pascal og fortsætter:

”Og inden jeg fik set mig om, kunne jeg pludselig handle med mængder, som ender i et skib på den her størrelse, fordi jeg har lært, hvordan processen foregår.”

Chefen er også tilfreds

Vicekoncerndirektør for korn i DLG, Mogens Frederiksen, er glad for at have Pascal med på holdet og tillægger også Graduate-programmet en stor værdi for hans afdeling og DLG i det hele taget.

”Det betyder meget for DLG at kunne udvikle talenter. Her kan vi som virksomhed sikre os de bedst mulige medarbejdere og samtidig videregive vigtig knowhow. Vi har i en del år nu altid haft en eller to graduates i korn-afdelingen, og det har kun været til vores fordel,” fortæller Mogens Frederiksen.

DLG’s Graduate-program er et 2-årigt målrettet uddannelses- og karriereforløb, der giver et stærkt fundament for en fremtidig karriere inden for DLG-koncernen. Man bliver trænet i projektdeltagelse i tværgående projekter og programmet er opdelt i fire perioder á hver 6 måneder. Én af perioderne indeholder et ophold i et af vores udenlandske selskaber i f.eks. Tyskland, Frankrig, Baltikum eller Sverige.

”Det er vigtigt med nye perspektiver og med graduates kommer der friske øjne på vores arbejdsopgaver. Som graduate kommer man ud i krogene af forretningen – man kommer bredt ud, men man kommer også i dybden. Det betyder, at vi på sigt har en masse medarbejdere, der har en stor forståelse for DLG som koncern og har et bredt netværk i forretningen. Dét er der værdi i. Jeg har stor respekt for Pascal, han er en vigtig del af vores afdeling. Han tager både ansvar, initiativ og chancer, hvilket er vigtigt, når man skal handle med korn,” afslutter Mogens Frederiksen.

Nysgerrig på DLG's Graduate-program?