Benny har serviceret nordjyske landbrug i 45 år – nu er det slut
22. marts 2023

Benny har serviceret nordjyske landbrug i 45 år – nu er det slut

For enden af det lille kontor i Jægerum ved Brovst, hvor skrivebordet er dækket til med prislister, sidder Benny Schach Pedersen. Han har arbejdet i DLG og serviceret de nordjyske landmænd siden 1978. Tirsdag d. 28. februar lukkede han DLG-døren bag sig for sidste gang for at gå på pension.

Foruden nogle få år i slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne har Benny i hele sin karriere arbejdet som salgskonsulent i DLG. Han begyndte i DLG i 1978, hvor han var med til at starte en ny afdeling op i Aabybro.

Benny blev uddannet nogle år forinden i den lokale grovvareforretning, hvor han var i lære samtidig med, at han gik på handelsskolen. Derefter havde han en tid i militæret, hvor han også havde mulighed for at gøre karriere. Men Benny valgte DLG af en særlig årsag eller måske snarere en særlig person.

”Min første chef i DLG er det mest inspirerende menneske, jeg nogensinde har mødt. Han sagde til mig, at jeg skulle arbejde for ham, og så skulle vi vælte verden. Det gav mig en kæmpe motivation,” siger Benny Schach Pedersen.

”Dansk landbrug har god grund til at være glade for DLG”

Når man har arbejdet 45 år i samme virksomhed, som tilfældet er for Benny, så har alt naturligvis ikke været rosenrødt, men samtidig er der også en grund til, at det netop er blevet til 45 år i DLG.

”Man er jo ikke 45 år i samme virksomhed, uden man er glad for at være her. Dermed ikke sagt, at jeg har været enig i alle de beslutninger, der er truffet, og jeg tror også, at mine chefer gennem årene vil sige, at jeg har sagt min mening, men på en konstruktiv måde,” siger Benny.

Han mener, at en af DLG´s helt store styrker over årene har været evnen til at være visionære og lysten til at gå forrest.

”Dansk landbrug skal helt grundlæggende være glade for DLG. Vi har gjort rigtig meget godt for dansk landbrug over årene,” siger Benny.

”Hva´ så gamle?”

Noget af det, der også har drevet Benny over alle årene, er kunderne, som han har nydt at servicere. Nogle af de kunder, han har kontakt til i dag er børnebørnene til de landmænd, som han begyndte at sælge varer til i 80´erne.

”Jeg bliver så glad, når der kommer en ung landmand ind, som jeg har kendt, siden han var knægt, og siger: Hva´ så gamle,” fortæller Benny.

Samtidig lægger han også vægt på den gode service, som værende noget, der altid har drevet ham, og det er også et element, han kommer til at savne.

”Jeg ved jo, at når landmanden herude ad vejen bestiller noget sædekorn, så bestiller han altid to eller tre sække for lidt. Så sørger jeg for at få lidt ekstra hjem, for så har jeg det på lager, når han er i telefonen.”

Tid til havkajakken, mountainbiken og sommerhuset

Benny har rundet de 67 år, men udover det, er der ikke rigtig nogen god grund til, at han stopper sit virke i DLG – og så alligevel. Det gode helbred og en hustru, der gik på pension i sommer har overbevist ham om, at det nu er tid til at indstille karrieren.

Mens nogle vælger at skære ned og arbejde en smule på deltid, så har Benny besluttet at stoppe helt. Det er der en særlig grund til.

”Jeg tror da nok, at jeg kunne få en aftale om at arbejde et par dage om ugen, men jeg kender mig selv godt nok til, at så sidder jeg her 4-5 dage i ugen og 14 timer i høstperioden,” siger han.

”Nu må vi jo se, hvordan det bliver, og om jeg kan trives med ikke at gå på arbejde,” tilføjer han.

Benny kan dog ikke holde sig væk fra netop høsten. Han har allerede givet tilsagn til en af sine kunder om, at han gerne vil hjælpe med at få høsten i hus til sommer.

I fremtiden skal Benny bruge masser af tid på vandet i havkajakken, i skovene på mountainbiken og i sommerhuset i Blokhus.