"Det er landmændenes penge, vi står med i hænderne"
21. juni 2022

"Det er landmændenes penge, vi står med i hænderne"

Ida Gitte Hansen har mange års erfaring på kornlaboratoriet i Odense og har været en del af udviklingen fra dengang, hvor en kornprøve var en håndfuld kerner, og man med pincet kiggede dem efter i sømmene frem til 2022, hvor vi med kalibrerede maskiner udfører langt mere præcise kornprøver.

Ida begyndte som kemisk laborantelev i 1976 i det daværende selskab FAF (Fyens Andels Foderstofforretning), og da FAF i 1999 bliver en del af DLG, fortsætter Ida i kornlaboratoriet på Odense Havn. Og der har hun været lige siden. Så hun kender om nogen alle processer ud og ind.

”Vi har selvfølgelig mest travlt under høsten. Men vi laver kornprøver hele året – og står også for opbevaring af alle de prøver, som vi har ansvaret for” siger Ida og uddyber:

”Det er landmændenes penge, vi står med i hænderne – så vi skal være helt sikre på, at vi behandler prøverne rigtigt, så de bibeholder deres legitimitet. Derfor deler vi også altid de enkelte prøver op i to, så vi har en kontrolmængde, hvis det bliver nødvendigt,” forklarer Ida.

Der bliver taget prøver af alle de forskellige korntyper og også raps. Renheden og kvaliteten bliver tjekket først, og så er der lidt mere specifikke procedurer, når det kommer til f.eks. maltbyg og brødhvede.

Hvad laver kornlaboratorierne?
Et kornlaboratoriums primære funktion er at analysere det korn, landmændene indleverer til DLG for at klarlægge mængden af urenheder, vand, protein, Kg/hl osv.

Den viden er nødvendig for at fastlægge en afregningspris til kunderne og for at kende kvaliteten af det korn, DLG sælger videre til kunder over hele verden.

DLG har fire kornlaboratorier – ét i Skærbæk i Sønderjylland, ét i Vemb i Midt/Vest Jylland, ét i Åby Bro i Nordjylland og kornlaboratoriet på Odense Havn.

”Alle kornprøver kommer igennem de samme steps til at starte med, når de lander hos os. Når de først har været igennem dem, kan der være nogle af prøverne, der testes yderligere – vi tjekker for eksempel spiringsevnen hos maltbyggen, så vi kan tjekke, hvor godt det er til ølbrygning,” siger Ida.

30 høstmedhjælpere, 24 timer i døgnet og 2000 prøver
Når mejetærskerne først kører på højtryk rundt omkring i Danmark, så tager tingene også fart på kornlaboratoriet på Odense Havn. Her modtager de prøver fra Fyn, Sjælland, øerne og Bornholm, så effektiviteten skal være i orden – og det er den også. 30 høstmedhjælpere kører på tre hold, så laboratoriet er i gang 24/7, og de færdiggør omkring 2000 prøver i døgnet.

”Vi er rigtig glade for vores høstmedhjælpere, de er fuldstændig uundværlige og kommer også med en særlig energi, som gør den her meget intense periode virkelig, virkelig sjov,” siger Ida.

De fleste af høstmedhjælperne er studerende eller unge i gang med deres sabbatår efter en ungdomsuddannelse. Flere af dem kommer igen år efter år og anbefaler også familiemedlemmer til laboratoriet.

”Vi har haft en hel søskendeflok igennem på et tidspunkt, og det er altid fedt at opleve, at de unge har lyst til at komme tilbage til os. Og hver gang vi ansætter nogle nye og lærer dem op, er de altid gode til at se tingene på en anden måde end os, der går rundt her til hverdag. De kommer med friske øjne til vores rutiner og er med til at optimere vores processer,” siger Ida.

Ida Gitte Hansen på kornlaboratoriet i OdenseDer sker altid noget nyt og spændende
I juli måned i år har Ida 46-års jubilæum, og hun har derfor været en stor del af udviklingen i laboratoriet den seneste årrække.

”Det har været enormt spændende at opleve, hvordan der er blevet udviklet analyseapparater, som gør vores arbejde mere sikkert og ensartet. Da man f.eks startede med at udvikle EyeFoss-maskinen, som bl.a. kvalitetstjekker maltbyg, var jeg med til at lave de første kalibrerings- og valideringsanalyser, og det er jeg meget stolt af. Nu er den i høj grad funktionsdygtig og bliver kun klogere og klogere, jo flere kerner den får at ’se’,” siger Ida og uddyber:

”Da jeg startede, tog sådan en analyse med håndsortering cirka 10 minutter – og nu er vi altså nede på fire. Det kan mærkes på effektiviteten!”

Undervejs i sit arbejdsliv har Ida overvejet at søge job uden for DLG, men så har der alligevel altid været noget, der har holdt hende i DLG.

”Når du er ét sted i rigtig mange år, kan det ikke undgås, at hverdagen til tider virker triviel. Men hver gang – sådan cirka hvert syvende år – så sker der alligevel et eller andet nyt og spændende,” fortæller Ida og afslutter:

”Og så er der heller ingen høstsæsoner, der ligner hinanden. Hver gang hele det cirkus går i gang, kommer der altid et ekstra skud energi, synes jeg.”