John Erik får hjulene til at køre rundt i høsten
9. august 2022

Høstens Helte: John Erik får hjulene til at køre rundt i høsten

På tværs af Himmerland forsyner John Erik Nielsen landbruget med brændstof. I høsten har han ekstra travlt, for det er dyrt for landmanden, hvis mejetærskeren eller kornvognen holder stille. Derfor er John Erik Nielsen en af ´Høstens Helte´.

I forbindelse med høsten sætter DLG fokus på ´Høstens Helte´. Via en portrætserie af samme navn taler vi med kollegaer og kunder, der giver den en ekstra skalle i høsten, og som bidrager til, at vi sammen kan få høsten i hus. John Erik Nielsen er en af dem.

”Når jeg møder landmændene, siger de ofte, at jeg er et dyrt bekendtskab, som de ikke vil være foruden.”

Sådan beskriver John Erik Nielsen forholdet mellem ham og kunderne, når han kører rundt fra gård til gård i Himmerland og fylder dieselolie i tankene. Selvom priserne er banket i vejret over de seneste måneder, så har John Erik nok at se til, og efterspørgslen på brændstof er ikke mindre i høsten – tværtimod.

For høsten skal i hus, og hvis det skal lade sig gøre, så skal både mejetærskeren og traktoren have noget at leve af.

Planlægger turen inden sengetid

”I høsten kører jeg vel ud til omkring 30-35 kunder om dagen, og det er fra tidlig morgen til aften. Jeg har den holdning, at vi skal hjælpe hinanden. Høsten er en vigtig tid for landmanden, og løber tanken tør, så er det hverken rart for landmanden eller mig,” siger John Erik Nielsen, som har forsynet landbruget med brændstof siden 1999.

Typisk planlægger John Erik sin tur om aftenen inden han kører ud morgenen efter. Det giver ham en mulighed for at nå så mange kunder som muligt, men høsten er også en tid, hvor der er travlhed og uforudsigelige ting kan ske. Derfor er en vis fleksibilitet også vigtigt.

”Landmændene har så travlt i høsten. Derfor glemmer de nogle gange at bestille brændstof, og det kan resultere i, at tanken løber tør. Det vil vi helst undgå, for det kan give forstyrrelser og forsinkelser, hvis vi skal lave om på vores ruter. Derfor opfordrer jeg altid kunden til at få tanken fyldt op inden høst, så vi er sikre på, at maskinerne kan køre, når det kræves,” lyder det fra John Erik Nielsen.

Der, hvor der ofte opstår udfordringer i høsten, er ifølge John Erik, hvis tankens størrelse på den enkelte gård ikke svarer til forbruget, eller hvis kunden ikke sørger for at få bestilt dieselolie hjem, inden arbejdet på markerne går i gang. De helt store udfordringer opstår, når der i løbet af dagen kommer en hastekørsel ind midt i den planlagte rute. Ifølge John Erik betyder det, at forsinkelser kan forekomme.

”Vi kan hurtigt rykke ud, men det er bedst for alle parter, hvis man får bestilt i god tid, for så kan vi chauffører være mest effektive og forsyne flest muligt. Det er der behov for i høsten,” siger han.

Smart system kan forhindre tom tank

De seneste år har en ny teknologi vundet frem, som skal forhindre at landmanden løber tør for brændstof. Et sensorsystem, som John Erik kan registrere fra sin telefon, gør det muligt for ham at se, hvor han kan fylde op, hvis der er en rest tilbage i tankbilen.

”Det er et rigtig godt system. Hvis jeg kan se, at tanken på en gård et par kilometer væk er ved at løbe tør, så kan jeg tømme min bil for varer, inden jeg kører retur for at få fyldt op. Det optimerer min kørsel, og det forhindrer landmanden i at køre tør,” siger John Erik Nielsen.

Privat bor John Erik Nielsen i Støvring med sin kone og deres to børn. Til spørgsmålet om familien er trætte af alt det arbejde, som John Erik udfører i høsten, trækker han på smilebåndet.

”Det er de vant til, for det har jo været sådan hver sommer siden 1999.”