Landmand om majssorten Function: ”Den har aldrig skuffet mig. Kvaliteten er god, og der er en større mængde i siloerne, når vi måler op”
16. august 2022

En lang vinter med nattefrost, som varede ind i maj måned, har været skyld i, at majsplanterne lokalt er kommet en smule senere fra start. På en gård i Vind uden for Holstebro er der dog én sort, som ser ud til at klare sig lidt bedre end de andre på trods af den svære begyndelse på sæsonen.

”Generelt har Function klaret sig godt sammenlignet med andre sorter. Den er kraftigere i vækst og har en pænere farve. Det er rigtig godt, når majs ellers har været lidt langsommere om at komme i gang på grund af det kølige forår,” fortæller landmand Mogens Larsen, som driver konventionel mælkeproduktion på gården Voldsted i nærheden af Holstebro.

Mogens Larsen overtog gården fra sin far for 22 år siden. Til gården hører 400 stykker malkekvæg, der bliver malket med robotter, og 335 hektar jord, hvoraf 121 hektar er sået med majs.

Majssorten Function har indtil videre været en del af majsarealet på Voldsted de seneste tre år.

”Vi kunne se, at den fik fine resultater i Landsforsøgene, og derfor besluttede vi os for at prøve den af på et mindre areal i første omgang. Her klarede den sig også godt, og i dag har vi den på 60 procent af arealet”, siger Mogens Larsen og fortæller, at forventningerne til årets udbytte igen er høje.

”Den klarer sig godt, selvom forholdene ikke er optimale. Derfor forventer jeg også, at det bliver god kvalitet igen i år - og jeg kan se, at det ser godt ud indtil videre.”Kundecase_majs_2022

Ydeevne og foderkvalitet i top
At Function præsterer godt under forskellige betingelser, afspejler sig også i Landsforsøgene. Her har majssorten gennem fem års meget forskellige vækstsæsoner udmærket sig ved ikke alene at være Danmarks højest ydende sort (Fht. NEL20), men samtidig har den også en virkelig god foderkvalitet.

Planteforædler Jens Bagge fra Sejet Planteforædling kalder Function en ”absolut topsort” og sammenligner dens stabilitet med den tidligere sort Banguy.

”Over flere dyrkningssæsoner har den ligget helt i top med sin meget høje foderkvalitet pga. cellevægsfordøjeligheden (FK NDF) kombineret med mængden af stivelse. Og dertil kommer dens meget høje ydeevne. Den kan holde mange år på markedet,” lyder det fra ham.

Function karakteriseres som en opret plantetype med en god standfasthed og en høj grad af stay-green, der bl.a. betyder, at cellevæggene har en høj fordøjelighed. Sorten et oplagt valg i de fleste sædskifter, og samtidig er den ideel til rationer med en høj andel af majs.

På markerne igen til næste år

På Mogens Larsens bedrift avles en høj andel af majs. Her er Function til næste år også et naturligt valg - og det er der flere grunde til.

”Den har aldrig skuffet mig. Foderkvaliteten er god, og der er en større mængde i siloerne, når vi måler op,” siger han og forklarer, at det efter høsten sidste år var tydeligt, at der i siloen med Function var et højere indhold end i den anden silo, som var fyldt med en anden sort.

På spørgsmålet om, hvorvidt Mogens Larsen vil anbefale Function til sine kolleger i landbruget svarer han:
”Hvis man har fornuftige forhold til at dyrke majs, så ja. Man får en sort, der er kraftigere i vækst, har et højt udbyttepotentiale og en bedre fordøjelighed.”