Lars valgte Risk Management: ”Jeg tror på en reel handel”
9. november 2018

Lars valgte Risk Management: ”Jeg tror på en reel handel”

Da prisen på soja så ud til at falde, slog Lars Høgh Jensen til og købte et Risk Management-produkt i samråd med sin DLG-sælger. Det har han ikke fortrudt.

Hvert eneste år kommer der 30.000 smågrise ud af landmand Lars Høgh Jensens gård i Isenvad tæt på Ikast. Det bliver til indkøb af rigtig mange tons smågrisefoder. Derfor valgte han et Risk Management-produkt, hvor han forsikrede sig mod prisstigninger på soja. Det betalte sig.

”Der, hvor jeg synes, at Risk Management er særlig godt, er i forbindelse med færdigfoder. Jeg forsikrede mig imod, at prisen på soja ville stige mere. Der var så mange indikatorer på, at sojastrå ville falde, derfor var det værd at overveje. Det endte med at give en god, lille gevinst,” siger Lars Høgh Jensen.

Da han tegnede kontakten på sit Risk Management-produkt, var det vigtigt for Lars Høgh Jensen, at det var gennemskueligt.

”Jeg tror på en reel handel. Derfor var det vigtigt for mig at finde ud af, om der var noget dårligt ved aftalen. Men her fandt jeg ud af, at risikoen bare er forsikringspræmien. Derfor var den fastlagt med det samme, og omkostningen var gennemsigtig. Det ville jeg gerne gå med til,” siger han.

Tillid til din sælger er guld værd
Lars Høgh Jensen valgte et passivt Risk Management-produkt, som han selv kunne stoppe, når han var tilfreds. Det gjorde han i samråd med sin DLG-sælger, og det har været særligt vigtigt for ham.

”Som landmand er det vigtigt, at sælgerne er gode sparringspartnere, for det er dem, der ved, hvordan markedet kører. Det er dem, som har fornemmelse af, om der kunne være en gevinst,” siger han og fortsætter:

”Det var netop min DLG-sælger, som kontaktede mig, da han mente, at sojaen var faldet så meget, at vi skulle tage den gevinst, som der var. Det havde jeg det rigtig godt med, at vi gjorde,” siger Lars Høgh Jensen.

Læs også: "Høsten fik større værdi for landmand Thomas Høj Arnum med Risk Management"

Kig på markedet, og skab et godt samarbejde
Lars Høgh Jensen kom ud med en fornuftig gevinst, og generelt har forløbet været stykket sådan sammen, at han sagtens kunne finde på at købe et Risk Management-produkt igen.

”Hvis markedet kan overbevise mig om, at det er tid til at gøre det igen, vil jeg overveje det. Der skal være nogle markedsindikatorer, der ligesom sidst fortæller mig, at der godt kunne være noget at hente i det her,” siger han.

Desuden opfordrer han alle andre landmænd, der overvejer en Risk Management-aftale, til at oparbejde et godt samarbejde med deres DLG-sælger. Ellers skal man selv have stor indsigt i markedsforholdene.

”Man skal have et godt samarbejde med sin DLG-sælger, for det er et partnerskabsforhold, der også er baseret på tillid,” siger han og fortsætter:

”Det er selvfølgelig også lidt held forbundet med det, men samtidig skal man være hundred procent bevidst om, hvad risikoen er. Det har jeg fået rigtig godt belyst, så jeg følte mig godt klædt på,” siger Lars Høgh Jensen.

Om Overisen Multi-Site ApS
Landmand Lars Høgh Jensen har Overisen Multi-Site ApS, som dækker over fem gårde. De producerer 30.000 smågrise, 1.000 søer og 14.000 slagtesvin om året. Gårdene ligger i Isenvad tæt på Ikast.

Lars Høgh Jensen valgte et passivt Risk Management-produkt i forbindelse med køb af smågrisefoder. På det tidspunkt var færdigfoderet dyrt, og han forsikrede sig mod, at prisen på soja skulle falde.
Om Risk Management
Der findes forskellige Risk Management-produkter tilpasset til ens temperament og lyst til at være involveret.

Overordnet set vælger man mellem passive og aktive produkter. Ved køb af et aktivt produkt kan man selv låse prisen, når man vil og få den fulde gevinst af en evt. gunstig ændring i prisen. Samtidig med at man er sikret en minimums- og maksimumspris.

Ved køb af et passivt produkt sikrer man prisen på et bestemt niveau og har samtidig mulighed for at opnå en efterbetaling, hvis markedsudviklingen er gunstig. Efterbetalingen ved de passive produkter findes ved at fratrække minimums- og maksimumsprisen fra periodens gennemsnitsresultat.

Læs mere om Risk Management her.