DLG øger ejerandelen i Team AG
27. april 2017

DLG øger ejerandelen i energiselskabet Team AG

DLG-koncernen øger sin ejerandel i den tyske energi- og byggemarkedsvirksomhed til 75,5%. Investeringen er en styrkelse af DLG’s kerneforretning og skaber betydelige synergier til koncernens tyske grovvareaktiviteter
DLG har øget sin ejerandel i sit tyske datterselskab Team AG fra 53,3% ved årsskiftet til 75,5%. Team havde en omsætning i 2016 på 11,4 mia. kr. (1,54 mia. EUR) og med et overskud på 218 mio. kr. før skat (29,3 mio. EUR) er det DLG-koncernens mest lønsomme datterselskab.

Den øgede ejerandel er en yderligere styrkelse af DLG-koncernens kerneforretning, og DLG har i sin strategi ”DLG Leading the Way 2021” defineret Tyskland som koncernens vigtigste vækstmarked.

”Der er tale om en målrettet investering i Tyskland, hvor en stor del af DLG-koncernens fremtidige indtjeningsvækst skal komme fra. Team bliver således et omdrejningspunkt for hele koncernens energiforretning og skal bidrage med en øget indtjening til DLG,” siger koncernchef Kristian Hundebøll.

Siden DLG i 2013 overtog aktiemajoriteten i Team, har selskabet fordoblet sin indtjening og er i dag et af Tysklands fem største energidistributører. Samtidig har selskabets økonomiske udvikling været særdeles tilfredsstillende, og Team er i dag yderst velkonsolideret med en egenkapital på 1,25 mia. kr. (168 mio. EUR).

”Med opkøbet og ejerskabet på 75,5% får vi samtidig et større strategisk manøvrerum og en styrket position på vores største marked: Tyskland. Ligesom i Danmark har energidistribution traditionelt været en integreret del af grovvaresektoren, og vi ser derfor betydelige synergier mellem vores grovvareaktiviteter i det nordlige og østlige Tyskland,” siger Kristian Hundebøll.

Om Team AG
Team AG har 207 tankstationer og 66 byggemarkeder og opererer aktivt i byggemarkeds- og energibranchen i Schleswig-Holstein, Hamburg, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Mecklenburg-Vorpommern og Brandenburg. Derudover har Team AG 27 salgskontorer indenfor energi. Energiaktiviteterne består primært af diesel- og fyringsolie, el og gas samt smøreolie.
Portræt af Kristian Hundebøl
Kristian Hundebøll