Udenlandsk efterspørgsel på dansk korn giver travlhed i de danske havne
2. januar 2021

Udenlandsk efterspørgsel på dansk korn giver travlhed i de danske havne

Korn af høj kvalitet fra høsten 2020 skaber i øjeblikket en stor efterspørgsel på danske varer. I de seneste to uger har DLG eksporteret 100.000 tons korn fra Masnedø og Nakskov, som har kurs mod Sydeuropa og Sydamerika.

Gode samarbejdspartnere, stærk logistik og høj kvalitet. Det er nogle af de afgørende faktorer, der medvirker til travlhed i DLG’s korneksport i øjeblikket. 100.000 tons hvede og maltbyg er inden for de seneste 30 dage blevet lastet og har nu kursen mod sydligere himmelstrøg. På trods af COVID-19 er der nemlig stor efterspørgsel på danske råvarer af høj kvalitet.

Det er Mogens Frederiksen, vicekoncerndirektør for afgrøder i DLG, meget tilfreds med.

”Vi har i den grad gang i butikken i øjeblikket. DLG eksporterer årligt over én million tons korn ud af Danmark, og i øjeblikket ser vi en enorm efterspørgsel på den gode kvalitet, som de danske landmænd har leveret ind til os i forbindelse med høsten 2020,” siger Mogens Frederiksen.

Global efterspørgsel skaber høj aktivitet lokalt

Specielt høsten af maltbyg i 2020 har en rigtig høj kvalitet, hvilket gør det lettere at få afsat i et marked, der ellers har været presset som følge af COVID-19. Også den danske hvede er i øjeblikket i høj kurs – særligt i Sydeuropa.

Den store globale efterspørgsel på dansk korn giver også travle dage på DLG’s danske havnefaciliteter. I sidste weekend har DLG lastet 30.000 tons maltbyg på et skib i Masnedø Havn, som nu har kurs mod Sydamerika.

Henrik Kløve, direktør for Landbrug Øst i DLG, siger:

”Vores ejere og kunders flotte udbytter af høj kvalitet gør det lettere for os at eksportere korn til verdensmarkedet. Danske afgrøder ligger i toppen kvalitetsmæssigt, og lagt sammen med vores optimering af logistikken i Masnedø, Kalundborg og Nakskov giver det os nogle fordele, hvor vi kan levere, hvad kunderne i udlandet efterspørger,” og fortsætter:

”At vi fortsat oplever stor efterspørgsel, vidner om, at DLG har en forretning, der er meget robust og som udenlandske aktører er trygge ved at handle med. Vi er gode, til det vi laver, og det vækker genklang globalt. Når vi siger, at vi leverer en vare, så kan vores handelspartnere stole på det.”

DLG forventer, at den høje efterspørgsel på dansk korn fortsætter ind i 2021.