22. september 2016

Hjemmeblandere: Bedre korn betyder korrigeret svinefoder

Årets kornanalyser viser, at du som hjemmeblander skal korrigere dit svinefoder. Dels for at udnytte kornets ekstra næringsstoffer på en balanceret måde. Og dels for at undgå for meget protein.

DLG’s analyser af årets høst viser, at proteinindholdet stiger ca. 1 %-point. Samtidig med at energien fastholdes eller er til den positive side. Så alt i alt har kornet i siloen lidt højere fodringsværdi, og det skal selvfølgelig regnes ind.

Nyt tilskudsfoder tager hensyn til det bedre korn

DLG har lanceret det nye tilskudsfoderprogram for 2016/17 fodringssæsonen. Der er flere spændende tiltag i det nye program. Det tager selvfølgelig udgangspunkt i kornets højere proteinindhold, som gør, at iblandingsprocenten falder i de fleste svinefoderblandinger. Det sikrer brug af mest mulig af eget korn. For dem som ikke har nok korn er der gode svindefoderløsninger, der sikrer bedst mulig udnyttelse at høsten.

Fleksibilitet indarbejdet i flere svinefoderblandinger

Besætningerne har ofte behov for flere svinefoderblandinger. Eksempelvis løbestaldsblanding, polteblanding, ekstra aminosyrer eller lidt mindre protein til diegivende søer, og selvfølgelig fasefodring til smågrise og slagtesvin. I år har DLG som noget nyt lavet svinefoderblandinger til flere formål – det øger din fleksibilitet på en nem måde.

Fermenterbare fibre – nu også med tilskudsfoder

DLG har gennem flere år udnyttet viden om fibre, som gør, at søerne udnytter svinefoderet bedre end det som danske svinefodervurderinger tilskriver. Denne viden får vi fra den hollandske forsøgsvirksomhed Schothorst Feed Research (SFR). Fra færdigfoder har vi rigtig gode erfaringer med at fokusere på fibre og resultaterne i svinestalden er oftest lidt bedre. Denne fordel skal selvfølgelig også være en mulighed for hjemmeblanderen, og det fås via vores SFR tilskudsfodersortiment.

Tilskudsfoder og øget fravænningsvægt

HyD, som er en ny type D-vitamin, som både danske og udenlandske forsøg viser giver øget fravænningsvægt, er nu en mulighed i tilskudsfoderet. Dette kombineret med svinefoderblandinger, som passer til den høje diegivningsnorm for lysin og de andre aminososyrer, gør at det er muligt at øge fravænningsvægten med vores nye tilskudsfodersortiment.

Smågrise: Succes de første 50 dage

Smågrisenes foderoptagelse og tilvækst er vigtig, og DLG har lanceret svindefoderblandinger, som tager udgangspunkt i de gode erfaringer, som er opnået med det nye færdigfodersortiment. Høj foderoptagelse sikres med tilsætning af smags- og aromastoffer, samt god mavetarmsundhed med tilsætning af syre.

Mange muligheder for slagtesvin

Slagtesvineproduktionen skal have fokus på foderomkostningen samtidig med at sikre en god mavetarmsundhed. SFR slagtesvinetilskudsfoder er også en nyhed, som netop opfylder det. Fasefodring er en anden mulighed for at fokusere på god fodringsøkonomi. Semi Plus og Semi Ideal er begge fleksible svinefoderblandinger, som kan bruges til at sikre højest mulige kødaflejring og bedst mulig økonomi.

Få lavet egne beregninger

DLG/Vitfoss er klar til at lave svinefoderberegninger for hjemmeblandere, som sikrer bedst mulig udnyttelse af dit eget korn kombineret med nyeste faglige viden. Det giver mulighed for at optimere både produktion og svinefoder til at give den bedste bundlinje.

Læs mere om: Hjemmeblandere svinefoder

Kontakt kundecenter
Tilmeld dig nyhedsbrevet om råvarer
Fokusvarer Svin